Hrot24.cz
Lyžník z Vysočiny

foto Tomáš Novák, týdeník Hrot

Lyžník z Vysočiny

V průběhu roku se nevyhneme navýšení cen konečných produktů o více než deset procent, říká Dušánek

Pavel Baroch

Pavel Baroch

redaktor

Nová výrobní hala, vysoký podíl mechanizace a automatizace a razantní zvýšení výroby až na dvojnásobek současného objemu. „Předpokládáme, že tato kapacita bude připravena už pro rok 2023,“ říká generální ředitel a člen představenstva společnosti Kästle CZ Vladimír Dušánek.

Ano, jsem aktivní lyžař, řekl bych, že na lyže pro upravený terén na úrovni experta. Testuji téměř všechny naše výrobky včetně běžek kromě takzvaných „factory“ závodních speciálů pro sjezd, super-G, skoky a lyží na akrobacii. Necítím se úplně ve všech ohledech kompetentní k lyžím pro volný terén, tedy freeride a skialpy, takzvaný touring. Svojí podstatou jsem čistý slalomář. Můj hlas je ale opravdu jen jeden z mnoha, lyže testují celé speciálně sestavené týmy jezdců z mnoha zemí a v různých podmínkách.

Lyže jsou sice sezonním zbožím, ale vyrábějí se celý rok. Jde o poměrně komplexní produkt, který může mít i více než dvacet dílů. Naše výrobní kapacity jsou vytíženy celoročně, poptávka přesahuje naše aktuální výrobní možnosti, objem výroby v roce 2021 dosáhl zhruba 128 tisíc párů, v roce 2023 určitě překročíme 200 tisíc. Jsme vyhledávaný výrobce, navyšujeme kapacity.

Pandemie v roce 2020 a 2021 se podepsala na našem byznysu více způsoby. Prakticky zastavila v Evropě poptávku po sjezdových lyžích včetně „rental businessu“ kvůli uzavření skiareálů. Výjimkou byly Spojené státy, kde bylo alpské lyžování vyhodnoceno jako sociálně dostatečně distanční sport. Pandemie také přinesla enormní poptávku po běžeckých lyžích, skialpech/touringu a backcountry sortimentu. Obecně náš byznys trpí všemi problémy jako celá průmyslová výroba, tedy nedostatkem materiálů, pracovníků či nárůstem cen prakticky všeho. A vedle obecného zvýšení nákladů na zajištění testování na covid-19 a souvisejících opatření se výrazně zvýšila nemocnost mezi našimi zaměstnanci, která je negativním faktorem i pro naši výrobní kapacitu.

Měla by přinést navýšení objemu výroby až na dvojnásobek současného stavu. Předpokládáme, že tato kapacita bude připravena již pro rok 2023. Trh je velmi konkurenční, my se navíc po řadě let opět vracíme zpátky do závodního segmentu, který je v našem byznysu stále významným marketingovým nástrojem, ale v obou našich vlastních značkách – Kästle a Sporten – meziročně v prodejích rosteme.

Moc se neví, že tradice výroby lyží na Vysočině je delší než v Rakousku. Jsme v oboru desítky let, máme know-how, například první laminátová běžka na světě, Artis Sapporo, byla vyrobena v roce 1962 právě u nás. Běžky řady Bohemia byly v letech 1984 až 1986 hodnoceny jako konstrukčně nejpokročilejší závodní běžky, které byly napodobovány i kdysi významnou rakouskou značkou Kneissl. Sjezdová lyže, takzvaná univerzálka, se dvěma rádiusy třídy Iridium se v obměnách vyrábí již řadu let a spojení s ikonickou a dnes prémiovou značkou s poněkud stoickým designem Kästle, která byla v letech 1993 až 1994 největším světovým výrobcem lyží, nás posouvá k naprosté technologické špičce. Navíc se u nás vyráběly lyže snad všech světových značek, aktuálně vyrábíme lyže pro řadu renomovaných brandů, jako je Asnes, Salomon, Alpina nebo Fischer, což jenom potvrzuje naše technologické kompetence.

Německo, Rakousko, Švýcarsko, severské země, potom Francie, USA a Kanada, Slovensko, Japonsko. Na domácím trhu jsme trvale přibližně třetím největším prodejcem běžek.

Špatně. V našem byznysu se nelze vyhnout navýšení cen konečných produktů v průběhu roku 2022 o více než deset procent. Nebyli jsme sice klientem Bohemia Energy, ale i tak jsme zasaženi jako celý průmysl. Problém se zajištěním kvalifikovaných pracovníků je také naše slabé místo, nejsme klasický „automotive“, kde je celá výroba rozložena třeba na úplně jednoduché operace. Jednoduché řešení těchto problémů neexistuje, ale pracujeme s tím aktivně a jako s výzvou. 

Související články