Komentář: Proč evropský průmysl oživuje jen velmi pomalu
Slabá čínská ekonomika, zdražující námořní doprava či výpadky v dodavatelských řetězcích. To vše hraje proti rychlejšímu růstu evropského průmyslu.
Po první polovině letošního roku je patrné, že evropský průmysl nadále prochází určitou kontrakcí. Index PMI ve zpracovatelském průmyslu v eurozóně byl v červnu 2024 revidován na vyšší hodnotu 45,8 z předběžného odhadu 45,6. Přesto indikátor zůstává výrazně pod průměrem průzkumu 51,6 a výroba se v letošním roce snížila zatím nejrychlejším tempem.
Nové zakázky, nákupní aktivita firem i zaměstnanost klesaly bohužel opět rychleji. V jakém stavu je odvětví, co můžeme čekat od zbytku roku nebo jaké jsou dopady na domácí průmyslovou základnu?
Nižší průmyslová výroba v červnu naznačuje, že sektor zažívá pouze pozvolné oživení, které by mohlo zrychlovat jen v omezené míře. Pozitivním faktorem by mohla být vyšší spotřeba domácností, nižší úrokové sazby nebo redukce zásob. Zvýšit investiční aktivitu firem by mohlo také zásadnější uvolnění měnové politiky ze strany ČNB. Ta na svém nadcházejícím zasedání může přikročit ke snížení sazeb až o 50 bazických bodů (bps).
To je výčet pozitivních věcí, na druhé straně ale stále přetrvávají citelná rizika. Viditelně zdražuje již řadu měsíců námořní doprava, ceny tohoto segmentu dopravy se dostávají na nejvyšší úrovně od pandemie covid-19. Právě tehdy tzv. „úzká“ hrdla znamenala významné nabídkové šoky a zpomalení tempa výroby.
Sledovaný index přepravy Drewry’s World Container se tento týden zvýšil o jedno procento na 5 937 dolarů za kontejner, ovšem meziročně vzrostl o těžko uvěřitelných 286 procent. Na vině zůstávají útoky povstaleckých skupin z Jemenu. Právě kvůli těmto hrozbám v Rudém moři je ohrožena trasa mezi Evropou a Asií. Dopravci raději obeplují celou Afriku, což cestu prodlužuje až o dva týdny a výrazně jí tak prodražuje.
Komplikovaná situace zůstává také v Číně, kde tamní ekonomika i přes opakované měnové či fiskální stimuly bojuje s trvalejší deflací a nižším ekonomickým růstem. To pak oslabuje poptávku po zboží z Evropy.
S obavou současný vývoj sledují velké automobilové koncerny. Ty se již tak potýkají s určitými výpadky v dodavatelských řetězcích. V hospodářských výsledcích za uplynulé čtvrtletí tuto situaci okomentoval německý podnik Porsche. Společnost uvedla, že kvůli nedostatku hliníkových dílů by mohla dokonce úplně zastavit výrobu některých svých modelů, potýká se rovněž se slabší poptávkou. Zbytek letošního roku, tak může být poznamenán určitými výkyvy ve výrobě a slabším ekonomickým růstem klíčových ekonomik, což může dál brzdit oživení domácího průmyslu.
Autor je hlavní ekonom Argos Capital