Jak si firmy udrží talenty v roce 2025? Klíčem jsou peníze, AI a flexibilita
České firmy čelí největším výzvám na trhu práce za poslední roky – udržení talentů, rostoucím mzdovým nákladům a zavádění umělé inteligence. Podle průzkumu HR Trends 2025 společnosti Randstad plánuje téměř 90 % firem zvyšování mezd, ale zároveň se snižuje ochota k jejich výraznějšímu nárůstu. Zájem o umělou inteligenci mezi firmami stoupá, její využití plánuje přes 60 % společností. Firmy také hledají nové způsoby, jak přilákat zaměstnance – klíčovou roli hrají benefity, flexibilita a vzdělávání.
Podle nejnovějšího průzkumu HR Trends 2025 společnosti Randstad plánuje letos 88 % českých firem zvyšovat mzdy zaměstnanců, což je více než v loňském roce. „Nejčastěji by se mělo jednat o navýšení v rozmezí 1–5 %, což očekává 70 % firem. Tento trend ukazuje, že se zaměstnavatelé snaží reagovat na rostoucí životní náklady,“ uvádí Martin Jánský, generální ředitel Randstad Česká republika. Dodává však, že zároveň klesá ochota firem k razantnějšímu navyšování platů. „Zatímco v loňském roce plánovalo 40 % firem zvýšit mzdy o 6–10 %, letos jich tuto úroveň růstu zvažuje jen 17 %,“ říká Martin Jánský. Firmy tak balancují mezi nutností udržet klíčové zaměstnance a rostoucími mzdovými náklady v ekonomicky nejistém prostředí.
V letošním roce čelí zaměstnavatelé na zamrzlém trhu práce ještě výraznějším tlakům než v předchozím období. 71 % firem považuje za hlavní výzvu udržení klíčových zaměstnanců a rozvoj talentovaných leaderů, což je o 7 procentních bodů (p. b.) více než vloni. Zároveň 63 % zaměstnavatelů zmiňuje obavy z problémů při získávání nových talentů, což oproti loňsku představuje skok o 21 p. b.
Stále diskutovanějším tématem je také implementace umělé inteligence. Z jejího zavádění a dopadu na pracovní trh má obavy 19 % respondentů.
„Podle HR Trends plánuje letos 25 % firem navyšovat počet zaměstnanců, zatímco 14 % očekává propouštění. Většina společností (62 %) však nechystá ve stavech zaměstnanců žádné změny,“ uvádí Martin Jánský. Hlavním důvodem náborů je růst firem, přičemž nové zaměstnance hledají především ve výrobě (47 %), což je na druhé straně o 12 p. b. méně než vloni.
Naopak největší nárůst poptávky po zaměstnancích eviduje průzkum v logistice (z 18 % na 40 %), prodeji (z 13 % na 27 %) a v IT (z 10 % na 22 %).
„Tento trend odráží i vývoj tržeb, růst hlásí 63 % prodejních společností a polovina IT firem. Naopak nejmenší poptávku po nových zaměstnancích vykazují právní oddělení,“ objasnil Martin Jánský.
Firmy se při náborech plánují nejčastěji spoléhat na pracovní portály (82 %) a doporučení zaměstnanců (81 %). Největší překážkou pro ně zůstávají nereálná mzdová očekávání uchazečů (72 %), jejich nedostatečné pracovní zkušenosti (53 %) a nedostatečná kvalifikace (53 %).
Respondenti označili v průzkumu HR Trends za nejdůležitější faktor pro uchazeče konkurenceschopnou mzdu a zaměstnanecké benefity. Tento aspekt považuje za klíčový 88 % dotázaných, což představuje oproti loňskému roku nárůst o 7 p. b. Dále je pro zaměstnance důležitá příjemná atmosféra na pracovišti (75 %). Rovněž jistota dlouhodobého zaměstnání je uchazeče stále důležitější, oproti 2024 přitahuje o 12 p. b. více lidí, tedy 60 %.
Společnosti plánují nabízet především bonusy a prémie za individuální výkon (80 %), příspěvek na důchodové pojištění (64 %), služební vůz (63 %) a podnikové stravování (58 %). Co se týče nefinačních benefitů, firmy budou v letošním roce nabízet hlavně školení (75 %), flexibilní pracovní dobu (75 %), home office (72 %) a sick days (61 %). Školení se budou zaměřovat hlavně na umělou inteligenci, wellbeing a péči o duševní zdraví a na manažerské a vůdčí dovednosti. Příležitost ke vzdělání a rozvoji v oblasti AI nabízí v současné době zaměstnancům již 42 % společností.
19 % (oproti 14 % v roce 2024) dotazovaných společností podporuje využívání umělé inteligence a plánuje její rozšíření ve velkém rozsahu. Dalších 42 % (oproti 33 % v roce 2024) jich je otevřeno používání umělé inteligence, ale pouze v určitých oblastech. A 35 % (oproti 47 % v roce 2024) dotazovaných společností zatím nemá ucelený a jasný názor na využití umělé inteligence. 4 % (oproti 5 % v roce 2024) dotazovaných společností neočekává, že by v budoucnu umělou inteligenci využívaly. „Zvyšující se zájem o umělou inteligenci je signálem, že firmy hledají nové cesty, jak zvýšit efektivitu a inovovat své procesy,“ uzavřel Martin Jánský.