Jak čínské e-shopy mění pravidla hry: Čeští obchodníci bojují za férový trh
Český e-commerce trh čelí stále tvrdší nekalé konkurenci ze strany čínských e-shopů. Ty ho zaplavují podezřele levnými výrobky, jež často obcházejí evropská pravidla bezpečnosti a kvality, a používají ilegální obchodní praktiky. Na problém upozorňuje Svaz obchodu a cestovního ruchu (SOCR ČR), podle jehož šéfa Tomáše Prouzy tato situace narušuje férovou soutěž, ohrožuje spotřebitele a připravuje stát o miliardy korun.
Online nakupování se stalo běžnou součástí života. V České republice nakupuje přes internet 85 procent uživatelů, což je více než evropský průměr (75 procent). S rostoucí oblibou nákupů na čínských internetových tržištích, jako je například AliExpress nebo Temu, se však zvyšují i rizika. Produkty pochybné kvality, zdravotně závadné materiály nebo absence návodů a bezpečnostních informací jsou jen špičkou ledovce.
„Je třeba si otevřeně přiznat, že na evropském trhu bují nekalá konkurence obrovských rozměrů a Česko nemá efektivní nástroje, aby tyto nerovné podmínky napravilo,“ říká prezident SOCR ČR Tomáš Prouza, jenž je zároveň i viceprezidentem Hospodářské komory (HK ČR).
„Na jednu stranu stát tvrdě vymáhá pravidla vůči domácím obchodníkům, ale zároveň neumí přinutit mimoevropské e-shopy a online tržiště, aby je dodržovaly úplně stejně. Je proto nutné, aby se politici touto situací začali urychleně zabývat,“ dodává.
Podle něj se jedná se o systémový problém, který vyžaduje přijetí kroků nejen na národní, ale i na evropské úrovni, protože všichni fungujeme v rámci jednotného evropského trhu. I proto svaz koordinuje svoji snahu o nastolení férových pravidel hry v rámci evropského sdružení obchodníků EuroCommerce prostřednictvím společné kampaně #Compliance4All.
Reklamace? Jen když máte štěstí
Testování výrobků z čínských e-shopů v Evropě ukázalo, že až 95 procent produktů nesplňuje evropská pravidla bezpečnosti. Závažným problémem jsou například nadměrné koncentrace chemických látek v hračkách či kuchyňských potřebách.
Zákazníci o tomto nebezpečí nejsou nijak informování a čínská online tržiště nenesou žádnou odpovědnost za opakované porušování pravidel.
Velmi často chybí návody k použití a další zákonem požadované informace. A v případě, že zákazník obdrží vadný výrobek, nebo k němu dokonce zboží nedorazí vůbec, se mnohdy ničeho nedovolá.
Čínské e-shopy též používají marketingové praktiky, za něž by byli evropští obchodníci pokutováni. Zákazníci čínských e-shopů jsou agresivně tlačeni do nákupu za každou cenu a přehlížejí rizika, která pro ně z takového nákupu plynou.
Problémem je i nakládání s citlivými osobními údaji. Bezpečnostní služby opakovaně varují před jejich zneužitím ze strany čínských e-shopů.
Ztráty, které nakonec zaplatí občané
České a evropské obchodníky čínská tržiště znevýhodňují nejen kvalitou, ale i cenou. Zboží, které splňuje přísné evropské normy, je podle SOCR ČR až o třetinu dražší než výrobky z Číny. Tento rozdíl je dán i tím, že čeští obchodníci odvádějí daně, cla a poplatky, zatímco většina zásilek z čínských e-shopů žádné takové povinnosti neplní.
„Do Evropské unie dorazí každoročně kolem čtyř miliard balíčků ze třetích zemí a toto číslo průběžně stoupá. Zároveň platí, že drtivá většina těchto zásilek není předmětem žádné celní ani jiné kontroly. Nedodržování našich vlastních pravidel tak na základě současné praxe nelze zachytit,“ konstatuje Prouza.
Zatímco každá tuzemská prodejna je v průměru během roku vystavena minimálně jedné, spíše však více kontrolním akcím, zásilek z třetích zemí zvládnou celníci zkontrolovat pouze 0,005 procenta.
Jen v Česku stát přichází podle odhadů o více než 6,7 miliardy korun ročně na clech za záměrně podhodnocené balíčky ze třetích zemí a o další miliardu korun na poplatcích za odpady a recyklaci.
Současná situace není podle SOCR ČR dlouhodobě udržitelná. Vyzývá proto politiky a kontrolní orgány k urychlenému přijetí kroků, které povedou k narovnání tržních podmínek a zajistí dodržování všech pravidel, která se vztahují na výrobky určené českým, potažmo evropským spotřebitelům, ať již jsou dovezeny odkudkoliv.
„Čeští obchodníci se nebojí zahraniční konkurence. Pestré tržní prostředí je základem dobře fungující ekonomiky a výhodné je především pro samotné zákazníky, kterým poskytne širokou nabídku zboží za přiměřené ceny. Všichni účastníci trhu však musí hrát fér a existujícím pravidlům musí dostát také mimoevropští obchodníci. Politická reprezentace musí zajistit, aby podmínky na trhu v České republice byly opět spravedlivé pro všechny,“ uzavírá Tomáš Prouza.
Co požaduje SOCR ČR:
Zmapování problému na úrovni ČR a identifikaci kroků, které lze učinit na národní úrovni bez zdlouhavých změn legislativy
Zlepšení koordinace a spolupráce všech relevantních institucí na evropské i národní úrovni vedoucí ke sbližování kontrolních postupů napříč státy EU, především v oblasti cel a daní, ochrany spotřebitele, zdravotní nezávadnosti výrobků, ochrany osobních údajů a odpadového hospodářství
Zvýšení priority efektivnějšího vymáhání existujících pravidel po prodejcích z Číny, např. v rámci ochrany spotřebitele nebo nařízení o digitálních službách, a to včetně zajištění dostatečných kapacit českých kontrolních orgánů;
Větší aktivitu představitelů ČR v rámci orgánů EU, zejména Rady EU, a hledání společných řešení v rámci evropského vnitřního trhu, přičemž příkladem může být prosincová aktivita ministra životního prostředí Hladíka a jeho úspěšný tlak na Evropskou komisi, aby začala problém čínských e-shopů, vyhýbajících se poplatkům do odpadového hospodářství, konečně řešit;
Identifikaci případů nutné novelizace pravidel, a to zejména v otázkách bezpečnosti výrobků a možnostech jejího vymáhání či celních předpisech a postupech, včetně zrušení výjimky pro cla u balíčků do deklarované ceny 150 eur či posílení možností vymáhání pravidel v rámci nařízení o obecné bezpečnosti výrobků.