Vypadá takhle budoucnost doručování balíčků?

Vypadá takhle budoucnost doručování balíčků?

Ilustrační foto: Shutterstock.com

Logistika

Konkurence pro výdejní boxy i poštu. Zboží budou doručovat drony z Příbrami, sází i na Elona Muska

Česká společnost Aerovision otevřela v areálu příbramského letiště vlastní vývojové centrum s cílem uvést přepravní drony do běžného doručovacího provozu. Podle firmy by zboží doručované vzduchem mohlo zčásti nahradit nevzhledné doručovací boxy velkých e-shopů a dopravců. První zásilky se mají prostřednictvím high-tech technologií rozvážet už za rok.

Vladimír Barák

Galerie (3)

Doručování zásilek pomocí dronů se v Česku zatím stále pohybuje spíše v oblasti experimentů než běžné praxe. I když se v minulosti objevilo několik pokusů o využití dronů pro přepravu drobných balíčků, žádný z nich se nerozšířil. To by se však mohlo brzy změnit.

„Postupně budeme testovat různé koncepce a pohony dronů na rychlé a efektivní doručování zásilek nejen po městě, ale i po celém Česku. Podobně jako v jiných zemích by tyto drony mohly brzy zčásti nahradit nevzhledné výdejní boxy ve městech. Souběžně spouštíme i vývoj a testování cargo dronů s nosností až 300 kilogramů, které by mohly vozit náklad například na trasách mezi Prahou a Ostravou,“ popisuje Martin Havaš, majitel Aerovision Group.

Vývoj a testování čekají také takzvané cargo drony s nosností až 300 kilogramů, které by mohly vozit náklad například na trasách mezi Prahou a Ostravou

Vývoj a testování čekají také takzvané cargo drony s nosností až 300 kilogramů, které by mohly vozit náklad například na trasách mezi Prahou a Ostravou

Aerovision Group (publikováno se svolením)

Zatímco v Česku je doručování pomocí dronů stále v plenkách, v zahraničí už se bezpilotní stroje pro přepravu zásilek běžně využívají. V USA například doručování drobných nákupů pomocí dronů testuje společnost Amazon pod značkou Prime Air.

Obchodní řetězec Walmart spustil podobnou službu nejen ve Spojených státech, ale i v Austrálii. Drony přilétají nad pozemek zákazníka a prostřednictvím navijáku spouštějí zásilku na bezpečné místo. Ve Finsku zase drony slouží k doručování nákupů a v belgických Antverpách pomáhají s přepravou biologického materiálu mezi nemocnicemi.

Například společnost Wolt testovala doručování zboží drony ve zmíněném Finsku. „Autonomní doručování představuje zajímavý způsob, jak zvýšit rychlost a efektivitu rozvozů, zejména v doručování do odlehlých vzdáleností,“ hodnotí zkušenost tisková mluvčí Woltu Jana Jarošová.

Klíčovou otázkou zůstává bezpečnost a spolehlivost technologie. Podle technického ředitele společnosti Aerovision Lukáše Tunkra je však díky moderním technologiím riziko minimalizováno.

„Dron jsme dnes už díky 5G sítím a technologii Starlink schopni plnohodnotně ovládat na dálku a samozřejmostí jsou i bezpečnostní prvky jako padák či letecký odpovídač. Nasazení ve městě je tedy z našeho pohledu zcela bezpečné,“ říká Tunkr.

Starlink je satelitní konstelace provozovaná společností SpaceX miliardáře a člena americké vlády Elona Muska.

Firma do vývojového střediska doručovacích dronů v Příbrami plánuje investovat desítky milionů korun. V první fázi celkem dvacet milionů

Firma do vývojového střediska doručovacích dronů v Příbrami plánuje investovat desítky milionů korun. V první fázi celkem dvacet milionů

Aerovision Group (publikováno se svolením)

Česká firma Aerovision má v oblasti komerčního provozu dronů bohaté zkušenosti. Společnost disponuje evropským certifikátem LUC, který je jedním z nejnáročnějších v oboru, a nově splňuje i kritéria BVLOS umožňující provoz bez přímé vizuální kontroly pilota.

V příbramském vývojovém centru vzniká také moderní dispečerské centrum, odkud by mohly být v budoucnu drony řízeny na dálku. Pokud půjde vše podle plánu, první zásilky by měly začít drony doručovat už za rok.