Hrot24.cz
Generace Z a mileniálové potřebují v práci speciální zacházení, jinak jim klesá produktivita

Shutterstock.com

Generace Z a mileniálové potřebují v práci speciální zacházení, jinak jim klesá produktivita

Nedostatečně citlivý přístup seniorních nadřízených může snižovat produktivitu zaměstnanců z řad generace Z a mileniálů, zjistila studie. 

Pavel Štrunc

Pavel Štrunc

Autor podcastů

„Ano, vy, starší nadřízení, buďte ohleduplní vůči mladším lidem ve vašem týmu!“ hlásí studie London School of Economics, na níž upozornil web Bussines Insider. Pracovníci z takzvané generace Z (lidé narození mezi roky 1997 a 2012) a mileniálové (lidé narození v letech 1981 až 1996) podle ní totiž zažívají pokles produktivity zčásti právě kvůli konfliktům se staršími manažery. 

Jejich produktivita přitom může klesat s rostoucím věkovým rozdílem mezi nimi a jejich starším nadřízeným. 

Zaměstnavatelé by se proto podle studie měli spíše zaměřit na rozvoj pracovníků na základě výkonu bez ohledu nad odsloužená léta.

Mít vícegenerační tým je v mnoha ohledech přínosem, zároveň ale nedorozumění a napětí mezi mladšími podřízenými a staršími nadřízenými může mát na pracovní výkon i negativní dopady, uvádí autoři studie. „Zjistili jsme, že tam, kde jsou větší věkové rozdíly mezi mladšími zaměstnanci a staršími manažery, vykazují firmy nižší produktivitu,“ uvedl Daniel Jolles, výzkumný asistent v oblasti behaviorální vědy v Inclusion Initiative na LSE. „Pokles efektivity je o to více znepokojující v situaci, kdy produktivita práce celosvětově klesá,“ poznamenal Jolles. Existují ale kroky, které mohou společnosti podniknout, aby věkové rozdíly přeměnily na výhodu. 

Výzkum ukazuje mimo jiné i toto: zaměstnanci, jejichž manažeři byli starší o více než 12 let, měli téměř 1,5krát větší pravděpodobnost, že vykáží nižší produktivitu své práce, a téměř třikrát větší pravděpodobnost, že budou „velmi nespokojeni“ se svou rolí v týmu.

Autoři studie proto manažerům kladou na srdce, aby brali v potaz věkovou rozmanitost. Různorodé zkušenosti totiž jsou podle nich důvodem, proč může být dobré zaměstnávat jak mladší, tak starší pracovníky. Mladí zaměstnanci na pracovišti často přinášejí nové nápady a svými otázkami mohou rozbíjet stereotypy, které ve firmě fungují. Mimochodem, s časem se mění i to, kdy je někdo považován za „starého“. Třeba v technologických oborech se seniorním zaměstnancem „v letech“ nazývá někdo, komu je 30 let, píše studie.

„Závazek jednat s lidmi na základě zásluh, nikoli věku nebo generace, je skutečně důležitý,“ uvedl Jolles. Správný přístup k věkové rozmanitosti má význam pro zaměstnavatele, protože populace stárne, poznamenal. „Musíme tvořit naplňující práci, která udrží lidi ve pracovním procesu déle. To by mělo být imperativem pro společnosti. A upozorňuji, jak málo máme v zásobě mladých talentů," dodal.