Generace Z a mileniálové potřebují v práci speciální zacházení, jinak jim klesá produktivita
Nedostatečně citlivý přístup seniorních nadřízených může snižovat produktivitu zaměstnanců z řad generace Z a mileniálů, zjistila studie.
Autor podcastů
„Ano, vy, starší nadřízení, buďte ohleduplní vůči mladším lidem ve vašem týmu!“ hlásí studie London School of Economics, na níž upozornil web Bussines Insider. Pracovníci z takzvané generace Z (lidé narození mezi roky 1997 a 2012) a mileniálové (lidé narození v letech 1981 až 1996) podle ní totiž zažívají pokles produktivity zčásti právě kvůli konfliktům se staršími manažery.
Jejich produktivita přitom může klesat s rostoucím věkovým rozdílem mezi nimi a jejich starším nadřízeným.
Zaměstnavatelé by se proto podle studie měli spíše zaměřit na rozvoj pracovníků na základě výkonu bez ohledu nad odsloužená léta.
Mít vícegenerační tým je v mnoha ohledech přínosem, zároveň ale nedorozumění a napětí mezi mladšími podřízenými a staršími nadřízenými může mát na pracovní výkon i negativní dopady, uvádí autoři studie. „Zjistili jsme, že tam, kde jsou větší věkové rozdíly mezi mladšími zaměstnanci a staršími manažery, vykazují firmy nižší produktivitu,“ uvedl Daniel Jolles, výzkumný asistent v oblasti behaviorální vědy v Inclusion Initiative na LSE. „Pokles efektivity je o to více znepokojující v situaci, kdy produktivita práce celosvětově klesá,“ poznamenal Jolles. Existují ale kroky, které mohou společnosti podniknout, aby věkové rozdíly přeměnily na výhodu.
Výzkum ukazuje mimo jiné i toto: zaměstnanci, jejichž manažeři byli starší o více než 12 let, měli téměř 1,5krát větší pravděpodobnost, že vykáží nižší produktivitu své práce, a téměř třikrát větší pravděpodobnost, že budou „velmi nespokojeni“ se svou rolí v týmu.
Autoři studie proto manažerům kladou na srdce, aby brali v potaz věkovou rozmanitost. Různorodé zkušenosti totiž jsou podle nich důvodem, proč může být dobré zaměstnávat jak mladší, tak starší pracovníky. Mladí zaměstnanci na pracovišti často přinášejí nové nápady a svými otázkami mohou rozbíjet stereotypy, které ve firmě fungují. Mimochodem, s časem se mění i to, kdy je někdo považován za „starého“. Třeba v technologických oborech se seniorním zaměstnancem „v letech“ nazývá někdo, komu je 30 let, píše studie.
„Závazek jednat s lidmi na základě zásluh, nikoli věku nebo generace, je skutečně důležitý,“ uvedl Jolles. Správný přístup k věkové rozmanitosti má význam pro zaměstnavatele, protože populace stárne, poznamenal. „Musíme tvořit naplňující práci, která udrží lidi ve pracovním procesu déle. To by mělo být imperativem pro společnosti. A upozorňuji, jak málo máme v zásobě mladých talentů," dodal.