Pavel Páral

ESG po česku

Vánoční reklamní ofenziva Komerční banky v podobě útoku na konzumaci kaprů rozvášnila veřejnost

Pavel Páral

Pavel Páral

hlavní komentátor

Jakkoli je pravda, že tradiční vánoční rybu má dnes na štědrovečerním stole hlavně ta část populace, na kterou jedna z největších českých bank zřejmě nijak zvlášť necílí, vykoledovala si banka reakce i od vysoce postavených politiků.

Vesměs silně negativní. Sledování uhlíkových stop, i těch ne úplně dobře spočítaných jako v tomto konkrétním případě, má ale nesporně své oddané příznivce a zastánce. Na tom je koneckonců založen celý systém ESG, tedy Environmental, Social and Corporate Governance, kdy už nejde o zisk, ale o společenské blaho, na němž zejména mladší generaci záleží. A boj s uhlíkem je v tomto ohledu na čelném místě. Kapří kauza však dokládá, že bohulibost lze se ziskem poměrně dobře smiřovat; stačí zapojit typicky českou obchodní invenci.

KB svou reklamou zřejmě cílí na ty, kterým více záleží na uhlíkové stopě banky než na tom, co dělá s jejich penězi. Lze totiž těžko přehlédnout, že Komerční banka má jedno z nejnižších úročení depozitních produktů na trhu a s jeho zvyšováním – nehledě na skutečnost, že sazby ČNB letí raketovým tempem nahoru – nijak nespěchá.

Střádaly, kteří budou brzy s velkou nechutí sledovat, jak jim z každé uložené stovky za uplynulý rok zmizela desetikoruna, možná napadne, že si o posledních Vánocích měli místo jednoho kapra dát hned dva nebo tři, i kdyby jim pak mělo být z přejedení trochu nevolno. Akcionáře banky to ale při počítání dividend asi příliš trápit nebude.