Čína obsazuje pozice západních automobilek v Rusku. V bývalé továrně Mercedesu se mají vyrábět luxusní čínské vozy
Odchod západních firem po Putinově vpádu na Ukrajinu zanechal ruský automobilový průmysl v troskách. Čína se nabídnuté šance rychle chopila.
redaktor
Někdejší továrnu automobilky Mercedes-Benz otevíral roku 2019 v industriálním parku Esipov u Moskvy sám ruský prezident Vladimir Putin. Byla to tehdy velká sláva, ovšem Mercedes loni v říjnu kvůli Putinem nařízenému vpádu na Ukrajinu ruský trh opustil a v továrně se mají v budoucnu vyrábět luxusní čínské vozy. Plyne to z vyjádření, které serveru Gazeta.ru poskytl v době návštěvy čínského vůdce Si Ťin-pchinga v Moskvě Maksim Šiško, generální ředitel jedné z dceřiných firem ruského velkoprodejce automobilů Avtodom.
„Je nám jasné, že se závod Mercedes-Benz mimořádně hodí pro výrobu právě prémiových vozů, takže ano, mluvíme o výrobě prémiových čínských vozů,“ řekl Šiško. Samotný holding Avtodom zatím přechod na čínské vozy oficiálně nepotvrdil.
O jaké čínské automobily by mělo konkrétně jít, není zatím jasné. Odborníci na ruský automobilový trh, které server Gazeta.ru následně oslovil, ovšem spekulují, že by se mělo jednat o vozy Hongqi (v překladu „Rudý prapor“) vyráběné společností FAW Car Company, kterými tradičně jezdí čínští prominenti.
Mimochodem, s luxusními elektromobily této značky se Číňané pokoušejí již několik let prosadit v Evropě. Alternativními adepty na obsazení opuštěné továrny jsou prý jiné čínské značky – Xpeng či Li Auto.
Putin a (čínské) autíčko
Odchod západních firem po Putinově vpádu na Ukrajinu zanechal ruský automobilový průmysl v troskách. Týkalo se to třeba tradiční ruské značky Lada. Automobily sice dál sjížděly z pásů výrobních linek, ovšem bez dodávek západní elektroniky byly ochuzeny o řadu standardních vychytávek – airbagy, ABS či imobilizér.
Po dlouhých letech se rovněž obnovila „sláva“ jiné tradiční značky Moskvič, a to v továrně, kterou opustil francouzský Renault (za symbolický jeden rubl ji přenechal moskevskému magistrátu s tím, že ji bude moci v budoucnu případně znovu odkoupit). S Ruskem toho však nový Moskvič – kromě místa výroby – má společného jen velice málo, jde totiž o přeznačkované automobily čínské automobilky JAC, respektive její dceřiné firmy Sehol.
Čínské automobilky vůbec zažívají v Rusku nebývalý boom. Na konci ledna například agentura Reuters informovala o tom, že se v továrně Avtotor, postavené v Kaliningradské oblasti, začínají vyrábět vozy značky Kaiyi, která je součástí čínské skupiny Cherry. Dodejme, že v minulosti Avtotor vyráběl auta značek BMW, Hyundai či KIA.