Šéf automobilky Mercedes-Benz Ola Källenius

Šéf automobilky Mercedes-Benz Ola Källenius

foto: Mercedes-Benz Group (publikováno se svolením)

Obchodní válka

Šéf Mercedesu vzkazuje Bruselu: Nechte Číňany investovat do továren, cla nic neřeší

Generální ředitel německé automobilky Mercedes-Benz Ola Källenius dlouhodobě kritizuje snahy Bruselu omezit stoupající vliv čínských továren na auta represivním uvalením cel. Naopak navrhuje, aby Číňané co nejvíce investovali do evropského automobilového sektoru, který si prochází těžkým obdobím.

František Novák

Galerie (2)

Čínští komunisté umožnili v minulých dekádách evropským výrobcům automobilů investovat do společných podniků na území své země. Stejně by se nyní měla zachovat unijní sedmadvacítka. Tvrdí to šéf německé značky Mercedes-Benz.

Předseda představenstva automobilky ze Stuttgartu Ola Källenius dlouhodobě kritizuje snahy Bruselu chránit unijní trh uvalením dovozních cel na čínské zboží. Vedení Unie by podle něj mělo naopak povzbudit zájemce z nejsilnější asijské ekonomiky, aby do automobilové branže na starém kontinentu co nejvíce investovali, a pomohli tak skomírajícímu evropskému průmyslu.

Nutno podotknout, že Mercedes-Benz má dva velké čínské akcionáře. Jedním z nich je firma Beijing Automotive Group, druhým pak předseda automobilky Geely Li Šu-fu. Číňané dohromady vlastní v německé firmě pětinu.

Slova šéfa automobilky Mercedes-Benz, která je synonymem pro luxus na čtyřech kolech, nelze brát na lehkou váhu, protože je také prezidentem evropské organizace pro automobilový průmysl Acea.

Ola Källenius řekl, že Čína již před desítkami let požádala evropské výrobce automobilů, aby investovali na jejím domácím trhu. Tento přístup by mohl být součástí řešení současného obchodního sporu.

„Všichni souhlasí s tím, že debata o rovných podmínkách produkce elektromobilů je legitimní. Otázkou je, jaký nástroj používáte,“ vysvětlil Källenius pro Financial Times.

Evropští výrobci aut totiž mohou obchodní válkou s Čínou hodně ztratit. Brusel v říjnu souhlasil s tím, že na dovoz elektromobilů z Číny uvalí cla až do výše 45 procent.

Tvrdí, že jejich produkce je přespříliš dotována vládou v Pekingu a zahájil několik antidumpingových a antisubvenčních šetření. Čína naopak začala šetřit dovoz evropského vepřového masa a mléčných výrobků.

Manažeři německých automobilek jsou nejhlasitějšími kritiky zavádění protičínských cel. Obávají se odvety říše draka a také toho, že se čínští spotřebitelé obrátí na největším automobilovém trhu na světě k německým značkám zády. K tomu ale už nyní dochází, protože zahraniční výrobci na čínském trhu nedokážou konkurovat domácí produkci.

„Když jsme přišli do Číny, místní politici nás vyzývali: vybudujte tu své továrny, chcete-li ovládnout trh. Podle mého názoru by totéž měli udělat evropští politici ve vztahu k Číňanům,“ navrhuje top manažer.

Evropská unie by podle něj měla otevřít svůj trh a nechat vyhrát toho nejlepšího. Šéf německé fabriky také navrhuje, aby se Čína stala součástí globálního automobilového dodavatelského řetězce, včetně dodávek čipů a dalších komponentů.

Acea také do Bruselu poslala dopis, ve kterém žádá Evropskou komisi, aby se nesnažila vyhrát celní válku s Donaldem Trumpem. Německé automobilkyVolkswagen, Mercedes-Benz a BMW mají výrobní provozy nejen v Číně, ale také ve Spojených státech.