Christian Bonnier se při vysvětlování citlivosti mladých inspiroval u respektovaného sociologa

Christian Bonnier se při vysvětlování citlivosti mladých inspiroval u respektovaného sociologa

koláž Hrot24.cz, Berenika Slánská s využitím Facebooku a Canvy

Generace Z

„Chybí nám kavárny a hospody.“ Mladík z generace Z vysvětluje, proč je jeho generace tak moc citlivá

Mladík z Floridy se na svém profilu na sociální síti TikTok rozpovídal o své teorii, proč se o jeho generaci hovoří jako o generaci „sněhových vloček.“ Podle něj stojí za velkou citlivostí mladých lidí zejména to, že se málo setkávají. Pomohlo by prý, kdyby byla dostupnější místa jako kavárny a hospody.

Vladimír Barák

Čtyřiadvacetiletý majitel marketingové agentury z Tampy na Floridě, Christian Bonnier, vyvolal živou diskusi, když se podělil o svůj názor na příčiny úzkostí a špatné nálady mezi mladými lidmi. Ve videu na TikToku, které už shlédlo více než 600 tisíc lidí, tvrdí, že generace Z (mladí narození v letech 1995 až 2014, pozn. red.) čelí rostoucímu problému kvůli absenci takzvaného „třetího místa“ – sociálního prostoru, který by doplňoval domov a zaměstnání.

„Naše generace je v depresi, protože nemá své třetí místo,“ říká ve videu Bonnier. Podle něj jsou na tom lidé ze starších generací lépe, protože měli k dispozici tři klíčová místa v životě: práci, domov a místo pro sociální interakci. Ať už to byla místní hospoda, golfové hřiště nebo kavárna, tato prostředí poskytovala pocit společenství a sounáležitosti, který podle něj dnes mizí. Mladí se pak cítí osaměle, což se nutně promítá do jejich psychického rozpoložení.

@cbwritescopy

Make local bars and pool leagues great again

♬ original sound - Christian

Je třeba dodat, že koncept „třetího místa“ není žádné novum. Jak podotýká americký magazín Newsweek, termín poprvé představil sociolog Ray Oldenburg v ceněné knizeThe Great Good Place (1991), kde zdůrazňuje význam neformálních veřejných prostor, jako jsou právě kavárny, hospody nebo komunitní centra, pro podporu vztahů a duševní pohody. Oldenburg má jasno: „Život bez společenství vedl mnoho lidí k životnímu stylu, který se omezuje hlavně na kyvadlový pohyb mezi domovem a prací. Sociální pohoda a psychické zdraví závisí na komunitě.“

TikToker Bonnier dále vysvětluje, že moderní život často umožňuje jednotlivci fungovat pouze ve dvou, nebo dokonce pouze v jednom, hlavním prostředím. Ti šťastnější mají práci a domov. Avšak v souvislosti s rozvojem trendu práce na dálku někteří mladí ani neopustí domov. Všichni si pamatujeme, jak těžké bylo přežít omezující opatření během pandemie covidu-19, kdy člověk ani nepřekročil práh svého bytu. Mnoho lidí tak žije dodnes, byť je už pandemie minulostí.

Bonnier říká, že to vede ještě k větší izolaci mladých. „Pocit sounáležitosti a společenských setkání, na která jsme se dříve každý den spoléhali, dnes úplně vymizel,“ říká. „Pokud trávíte hodně času sám, přichází úzkost a deprese. Potřebujete vidět další lidi, jít ven s přáteli, být společenští,“ vyzývá své sledující.

Ve videu Bonnier upozorňuje, že změny životního stylu a práce na dálku vedou k tomu, že se lidé socializují stále méně. „Video jsem zveřejnil, protože jsem si tohoto trendu všiml. Je to špatně,“ uvedl v doplňujícím komentáři.

Na TikToku vzbudila výzva silné reakce. Někteří autorovi vrstevníci souhlasí, jiní jsou zásadně proti. Liší se často v tom, zda si generace Z může za tyto své problémy sama, nebo je k nim nepřátelský zbytek světa.

„Do hospody, na golf nebo na šipky přece pořád chodit můžete. Problém nejsou prostory, ale lidé. Už se prostě nescházíme a netrávíme čas společně,“ napsala uživatelka Teya Felicity.

Danielle Richová však namítla: „Pro mladé dospělé neexistuje žádné místo, kde by mohli trávit čas a potkávat nové lidi, aniž by museli pít alkohol a mnoho lidí dnes alkohol nepije.“

Další diskutující upozornili na rostoucí životní náklady, kvůli nimž si mladí lidé nemohou zajít do hospody, klubu, či kavárny. Ty v USA stejně jako v Česku kvůli rostoucím cenám energií, nájmů a dalších nákladů zdražují.

„Samozřejmě, že bychom rádi někam chodili, ale prostě na to nemáme peníze,“ napsal jeden uživatel. Jiný uživatel jeho názor podpořil: „Souhlasím. Zaplatím bydlení a dopravu do práce a abych si zašel do hospody? To vůbec finančně nepřipadá v úvahu. Bydlení má u mě prioritu.“

Influencer Bonnier poznatky svých sledujících průběžně vyhodnocuje. Dokonce navrhl jedno řešení, jak se s tímto problémem vyrovnat. Podle něj není univerzálním problémem drahota, ale to, že mladí mezi sebou jen málo sdílí levné formy sdružování. Není prý nutné jít do hospody a nechat tam celou výplatu. „Sdílejme mezi sebou více informací o čtenářských klubech, partách, co si chodí zaběhat, skupinkách přátel, které spolu chodí cvičit, učit se a podobně.“

Je zvláštní, že mladá generace, která podle různých průzkumů tráví na sociálních sítích a v on-line prostoru nejvíce času ze všech, si tyto dobré a obohacující příklady mezi sebou více nesdílí.