Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Zapomeňte na silnice, auta bez řidiče mohou řádit v terénu. Už se o ně zajímá armáda

Zatímco komerční svět sní o samořídících autech a robotických taxících, vojenské síly se připravují na zcela nový způsob přesunu jednotek a materiálu - pomocí autonomních vozidel schopných operovat i bez silnic.

Zapomeňte na silnice, auta bez řidiče mohou řádit v terénu. Už se o ně zajímá armáda
Software pro autonomní řízení v terénu OverDrive od společnosti Overland AI se testuje pro aplikace v oblasti obrany a národní bezpečnosti. | Overland AI

Autonomní taxíky nebo sporťáky jsou sice budoucnost, ale taky trochu nuda. Co si budeme povídat. Naštěstí jsou tady nové pozoruhodné startupy, které jdou s auty bez řidiče tam, kam se jen tak někdo neodváží. Do terénu.

O technologii se ihned začala zajímat armáda. Bez řidičů totiž nejsou lidské ztráty, a to je vždycky lepší. „V současné době téměř každé pozemní vozidlo, které armáda používá, má v sobě člověka,“ říká Byron Boots pro TechCrunch.

Zakladatel a šéf startupu Overland AI, který jedno z takových autonomních aut vyvíjí, doplňuje: „Dovedete si určitě představit, že když můžete osobu jednoduše z takového vozidla škrtnout, poskytuje to bezpečnostní a taktické výhody.“

Právě jeho společnost se sídlem v Seattlu je připravena získat výhodu prvního tahu v nově se rodícím a perspektivním odvětví samořídících teréňáků. Dalším takovým startupem je kanadský Potential.

„Zakladatelé obou z nich věří, že se jim podařilo rozluštit hádanku, jak během automatizované jízdy nespoláhat na různé berličky typu podrobných map, velkého množství tréninkových dat ši možnosti spolehnout se na vzdálenou pomoc,“ shrnuje TechCrunch.

Overland AI vyvíjí samořídící systém určený pro vojenské operace, průzkum i elektronický boj. Jeho práci už ocenila americká armáda. Její sekce pro inovaci v obraně nedávno startupu přiřkla 18,6 milionu dolarů (424 milionů korun). Peníze půjdou na vývoj robotického bojového vozidla v příštích dvou letech.

Minulý týden startup, který byl založen v roce 2022, získal seed kolo ve výši 10 milionů dolarů vedené společností Point72 Ventures. Finanční prostředky budou použity na rozšíření týmu Overlandu a pokračování ve vývoji, uvedl Boots.

Mezitím společnost Potential, která vyrábí pokročilé asistenční systémy pro řidiče, jež umožňují čtyřkolkám, podzemním těžebním vozidlům a osobním automobilům zvládat terénní prostředí, získala rozšíření svého počátečního kola o zhruba 1,5 milionu dolarů vedené společností Brightspark Ventures, kanadským rizikovým kapitálem v rané fázi.

Jízda v terénu je velká výzva i pro auta s lidským řidičem
Overland AI

Tím se celkové financování Potentialu dostává na asi 6,2 milionu dolarů, tedy přes 140 milionů korun. Startup strávil posledních šest let vývojem své technologie a nyní má v běhu několik pilotních projektů napříč závody čtyřkolek, motocyklovým segmentem a automobilovým průmyslem.

Pokud jde o automatizaci jízdy v terénu, americká armáda může být skvělým zákazníkem. Koneckonců, autonomní vozidla začala jako projekt DARPA, říká Jeff Peters, partner společnosti Ibex Investors. DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) je agentura amerického ministerstva obrany zaměřená na vývoj technologií pro vojenské použití.

„Myslím si, že společnosti, které vyvíjejí autonomní vozidla, budou usilovat o projekty ministerstva obrany, protože nabízejí štědré financování v mezidobí před uvedením do komerčního provozu,“ říká Peters pro TechCrunch.

Overland AI je ostatně takovým vedlejším produktem programu DARPA. Boots, profesor strojového učení na Washingtonské univerzitě v Seattlu a zakladatel Robot Learning Laboratory na univerzitní škole počítačových věd a inženýrství, má za sebou dlouhou historii spolupráce s Výzkumnou laboratoří americké armády a agenturou DARPA.

„Overland vznikl z Bootsova výzkumu a týmu zapojeného do programu DARPA Racer (Robotic Autonomy in Complex Environments with Resiliency), jehož cílem je vyvinout samořiditelná vozidla, která zvládnou náročný terén,“ píše TechCrunch.

Program stále probíhá. Overland, který je plný deep tech veteránů z Googlu, Nvidie, Applu, Waymo, Aurory, Embarku a Arga, stejně jako softwarových inženýrů, kteří pracovali na kritických řešeních ve SpaceX, RTX a americké armádě, byl nedávno vybrán, aby pokračoval do druhé fáze.

Je třeba, aby teréňáky nemusely spoléhat na přesné mapy a jízdní pruhy
Overland AI

Jízda bez řidiče znamená, že se vozidla musejí autonomně pohybovat ve složitém terénu pouze pomocí palubních senzorů (podle Bootse hlavně kamer) a výpočetních prostředků, aniž by se spoléhala na mapy, GPS nebo vzdálené lidské operátory. To znamená, že software Overlandu musí rozumět geometrii terénu – včetně věcí, jako je vegetace a bláto – na každém kroku a tomu, jak ovlivňuje dynamiku vozidla.

Většina dnešních silničních jízd se spoléhá na telekomunikační spojení se vzdálenou asistencí, částečně proto, že riziko pro ostatní účastníky silničního provozu je vyšší. „To je důvod, proč uvidíte robotaxi Waymo a Cruise stojící v ulicích San Francisca a čekající na vzdáleného operátora, který je pošťouchne poté, co přestanou se samočinnou jízdou, aby splnila minimální bezpečnostní požadavky,“ všímá si TechCrunch.

„Vojenské pozemní systémy často potřebují fungovat v nestrukturovaném, dynamickém terénu. Domníváme se, že technologie autonomního řízení postavená pro běžné ulice tam bude mít problémy. Vyžaduje to velmi silný tým, který v těchto prostředích zajistí provozně relevantní pozemní autonomii,“ uzavírá Chris Morales, partner v týmu obranných technologií ve společnosti Point72 Ventures, tedy investorech, kteří podpořili Overland AI.