Hrot24.cz
Výhrůžka z USA. Finanční zničení přístavu má zastavit Nord Stream 2

Shutterstock.com

Výhrůžka z USA. Finanční zničení přístavu má zastavit Nord Stream 2

Do dokončení plynovodu z Ruska do Německa zbývají desítky kilometrů. Američtí politici se snaží projekt na poslední chvíli zastavit sankcemi přístavu na Rujáně.

František Novák

Washington stále nervózněji sleduje výstavbu plynovodu Nord Stream 2, který je z 94 procent hotov. Zbývá položit posledních 160 kilometrů z celkové trasy 2360 kilometrů potrubí v dánských a německých vodách. Plynovod má zdvojnásobit kapacitu pro dodávky ruského plynu přímo do Německa, jež by se zvýšila z 55 miliard kubických metrů ročně na 110 miliard. V současné době se do EU dováží ze 40 procent zemní plyn z Ruska

Závislost Evropy na ruském plynu se nelíbí Američanům. Argumentují tím, že řada zemí, jež jsou spojenci v rámci NATO, nemá přispívat k ekonomickým ziskům Kremlu odběrem ruských fosilních zdrojů. Od roku 2017 vyhrožují američtí politici sankcemi evropským firmám, jež se na výstavbě podílejí. I proto se dokončení podmořského díla stále odkládá. Původně se počítalo se zprovozněním v roce 2019.

Finanční zničení logistického centra

Posledním americkým pokusem, jak rusko-evropský projekt zmařit, je dopis tří senátorů, kteří vyhrožují přístavu Mukran ve městě Sassnitz finančním zničením. Republikáni Ted Cruz, Tom Cottin a Ron Johnson napsali vedení přístavu na Rujáně, že pokud se z projektu okamžitě nestáhne, bude nést finanční následky. Jde například i o možnost kotvení ruských lodí, jež mají pokládku potrubí dokončit. Nord Stream 2 představuje podle senátorů vážnou hrozbu pro evropskou energetickou bezpečnost i národní bezpečnost Ameriky. 

Pro přístav, který z 90 procent vlastní město Sassnitz a zbytek země Meklenbursko-Pomořansko, by to znamenalo bankrot, protože by manažeři ani akcionáři nemohli cestovat do Spojených států a americké lodě ani zboží by nemohly přístav využívat. Společnost Fährhafen Sassnitz GmbH by navíc nemohla provádět finanční transakce prostřednictvím amerického finančního systému. To by v konečném důsledku vedlo k finanční ztrátě ve výši miliard dolarů, varují američtí zákonodárci.

Pod hrozbou sankcí už z projektu loni vycouvala nizozemská firma se sídlem ve Švýcarsku Allseas, jež se specializuje na pokládání potrubí pod mořem. Výhrůžky přístavu na baltském pobřeží mají znemožnit ruským lodím Akademik Čerskij a Fortuna projekt dokončit. V přístavu Mukran je skladováno také potrubí pro plynovod. Proto je místo považováno za logistické a servisní centrum celé výstavby.

Vyhlášení ekonomické války

Americký dopis vyvolal na německé politické scéně pobouření. Státní ministr na ministerstvu zahraničí Niels Annen z SPD reagoval, že si Evropa nesmí nechat líbit vydírání. Německé ministerstvo hospodářství hovoří o tom, že jakákoliv forma extrateritoriálních sankcí porušuje mezinárodní právo. V současné době pandemie covidu-19 není vhodná doba vyostřovat napětí mezi zeměmi formou ekonomických sankcí, uvedla mluvčí úřadu. 

Velmi ostrá slova zvolil současný člen zahraničního výboru parlamentu a známý zelený politik Jürgen Trittin. Jedná se o ekonomické vyhlášení války, míní bývalý ministr životního prostředí. Nelíbí se mu, že si američtí politici zvykli psát německým firmám zastrašující dopisy a jejich agresivita stoupá. Nejde jen o vměšování do suverenity Německa, ale i celé Evropské unie, tvrdí.

Chování Divokého západu

Společnosti, jež se na stavbě Nord Stream 2 podílejí, potřebují podle něj ochranu před chováním Washingtonu, jež připomíná Divoký západ. Angažovat by se měla i kancléřka Angela Merkelová, jež byla zvolena do parlamentu právě za obvod, kde leží i Rujána a přístav Sassnitz. 

Americká ministerstva zvyšují tlak na zapojené evropské firmy i tím, že je nedávno pozvala na videokonferenci, kde jim vysvětlila rizika ekonomických sankcí. Pokud by taktika zastrašování vyšla, byla by zmařena obří investice ve výši 9,5 miliardy eur, napsal deník Süddeutsche Zeitung. Z poloviny stavbu financují velké evropské energetické koncerny – Wintershall, Uniper, Engie, Shell a OMV. Do projektu je pak zapojeno dalších 120 evropských firem.