Výbuch na webu. Při covidu začali online nakupovat i senioři, říká šéf Shoptetu
Covidová pandemie způsobila pětiletý skok do budoucnosti v prodejích na internetu, říká Samuel Huba z Shoptetu.
redaktor
Shoptet patří mezi padesátku nejrychleji rostoucích českých firem. Umí nabídnout „prázdný“ e-shop každému, kdo chce začít na internetu prodávat. Obchody, které jeho platformu využívají, loni zdvojnásobily obrat na 36 miliard korun. Z více než 40 tisíc českých e-shopů používá Shoptet většina, konkrétně přes 27 tisíc obchodů. Samuel Huba je mužem, který do rozjetého vlaku nastoupil letos na jaře a začal firmu vést. V rozhovoru pro týdeník Hrot popisuje, jaký boom se v covidové době na internetu odehrál. „Za normálních podmínek by uplynulý rok trval v našem byznysu tři až pět let,“ popisuje.
Ve vedení společnosti jste od letošního jara, nastoupil jste do ní ale už v roce 2018. Do jaké doby jste přicházel tehdy a v jaké jste firmu přebíral teď?
Ta doba se určitě posunula. Když jsem nastupoval do Shoptetu, trh byl úplně někde jinde. Covidová krize přinesla překotně rychlý vývoj. Za normálních podmínek by uplynulý rok trval v našem byznysu tři až pět let. Navíc ta akcelerace pořád pokračuje. Stále více lidí měsíc od měsíce přepíná svůj byznys do online prostředí. Tempo, které začalo v minulém roce, nepolevuje.
Tržby e-shopů v Česku by na konci roku mohly v součtu atakovat hranici dvou set miliard korun. Jak covidová doba změnila nakupování na internetu?
Lidé začali daleko častěji nakupovat. Dlouhou dobu to byla vlastně jediná možnost, jak si nějaké zboží vůbec pořídit. Tím rostl obrat e-shopů. V našem případě je to ještě markantnější, protože máme na naší platformě zhruba 30 tisíc e-shopů, z nichž část tvoří i velmi malé obchody, které rostly a rostou rychleji než celkový trh. Co se tedy změnilo, je, že Češi nakupují v malých e-shopech a není to pro ně žádný problém.
Proč menší e-shopy rostou rychleji než trh?
Zlepšil se přístup k nástrojům, které je umožňují založit, což je i náš úspěch. V minulosti tady byla velká bariéra. Když chtěl člověk prodávat zboží na internetu, musel si naprogramovat vlastní e-shop. To obnášelo nemalou investici peněz a času, což bylo pro velkou skupinu lidí nereálné. Měli nápad, měli ideu, ale nemohli začít bez velkých investic. Dnes jsou náklady na to, začít a být úspěšný, de facto nulové. To umožnilo přinést na online trh zboží, které tam nikdy nebylo. A ty obchody jsou úspěšné. Češi i Slováci jsou šikovné národy, mají tu tradice řemesla a naši provozovatelé e-shopů toho využívají, nabízejí skvělé věci. Navíc je to pro ně často zároveň vášeň, proto se skvěle věnují svým zákazníkům a proto rostou.
Archiv
Kde má český online trh svůj strop v tržbách?
Ještě jsme od něj hodně daleko. Vezměte si, že poměr e-commerce vůči celkovému retailu je dnes celkem nízký, kolem dvaceti procent. Tlak na to, aby číslo rostlo, je tedy obrovský. A zvýšila ho zase covidová doba. Nakupovat začali i senioři, vidím to koneckonců i na svých rodičích. Předtím to pro ně bylo nemyslitelné. Dnes oceňují, že nemusejí parkovat v nákupním centru, stát fronty u pokladen a podobně.
A nenastává po otevření obchodů zase odliv zákazníků z e-shopů? Nešlo vlastně jen o chvilkový efekt?
Na číslech to nepozorujeme. Je pravda, že jsme přemýšleli nad tím, jestli taková situace nepřijde, až se ekonomika zase otevře, ale vesměs se to nestalo.
Co to znamená, „vesměs“?
V některých segmentech ten pokles patrný být může, ale v celkových číslech ne. Obraty e-shopů neklesají, naopak rostou. Přisuzuji to tomu, že si lidé zvykli a je to pro ně normální postup nákupu.
V čem byla pandemická situace specifická, pokud se podíváme na druh zboží, které se prodávalo?
Více se prodávaly potřeby do domácnosti, oblečení, vybavení zahrady. Hodně vystřelil také segment potravin.
Kdybych si teď chtěl začít stavět e-shop, co byste mi poradil, abych prodával?
Je to o tom, k čemu máte vztah. Člověk by si měl vybrat to, o čem si myslí, že umí lépe než ostatní, čemu se rád věnuje. To je hlavní klíč k úspěchu. O konkrétních produktech ode mě neuslyšíte, protože na internetu se už prodává všechno a rozhoduje přístup, jaký člověk k zákazníkům má.
Loni na vaší platformě přibylo více než šest a půl tisíce nových obchodů. Česko je se zhruba 42 tisíci e-shopů zemí s největším počtem e-shopů na hlavu v Evropě. Je ta situace dlouhodobě udržitelná? Nesměřuje všechno k nějaké velké konsolidaci, což už můžeme sledovat u velkých hráčů typu Mallu, kteří přebírají malé e-shopy pod svůj marketplace?
Tržiště typu marketplacu, které v zahraničí spustil například Amazon, jsou vlastně jen jedním z prodejních kanálů. Tím je i vlastní webová stránka, může jím být i Facebook nebo klidně i kamenná prodejna. Zákazník se dnes nachází na různých místech a se značkou obchodu interaguje pomocí různých kanálů. My vidíme, že provozovatel e-shopu si kanály vybírá podle toho, kde ten jeho zákazník je. Nějaký systém, back office toho prodejce, tady bude stále. A lidé budou stále přicházet s nápady, co a jak prodávat. My jsme hodně vyspělý národ v e-commerce a to se, stejně jako kreativita prodávajících, nezmění. Když to celé spojím, tak si nemyslím, že by počet e-shopů měl klesat. Tím, jak klesají bariéry, bude naopak internetový trh ještě pestřejší, co se týká nabízených služeb a zboží.
Už jste to trochu načal. Jaký je český zákazník? Od provozovatelů elektronických obchodů často zaznívá, že by nejraději dostal zboží v den objednávky, se slevou a pokud možno ještě s dárkem navíc. Je to tak?
Je to něco, co je dobré pojmenovat v kontextu. Co se týká okolních států střední Evropy, česká e-commerce je rozhodně nejvyspělejší. Na jedné straně se může zdát jako problém, že zákazník chce po obchodnících přesně to, co jste jmenoval. Já tu náročnost ale vnímám pozitivně. Nás jako platformu pro e-shopy to nutí být stále lepší a přicházet s novými nápady, jak pomoci e-shopařům se zákazníkovi v dobrém smyslu slova podbízet. Například: s naším partnerem, přepravní platformou Liftago, jsme spustili službu „same day delivery“. To je něco, co bylo až doposud výsadou těch největších hráčů na trhu. My jsme dodání zboží ve stejný den přitom přinesli na stůl i provozovatelům obchodů, kteří s online podnikáním teprve začínají. Službu, kterou jsme vybudovali pro nejnáročnější zákazníky v regionu, můžeme s úspěchem přinést do dalších států.
Expanze v zahraničí je úkol, pro který jste se stal šéfem Shoptetu. Jaké trhy to budou?
Dnes jsme v Česku, na Slovensku a teď čerstvě v Maďarsku. Mapujeme další trhy v okolí, logicky to jsou blízké země ve střední Evropě. Nebojíme se ale podívat do Německa.
Proč jste si vybrali Maďarsko?
Je to trh, který je blízko. Analyzovali jsme ale víc kritérií. Patřil mezi ně i růst e-commerce trhu, hledání toho, kde jsou naši zákazníci, vyspělost trhu a tak dále. Ze všech zemí nám Maďarsko vyšlo nejlépe, ale jak jsem už říkal, v hledáčku máme i další státy.
V čem může být výhoda toho, že půjdete do silných ekonomik typu Německa?
Jsou to velké trhy s velkým počtem poměrně bohatých zákazníků zvyklých nakupovat elektronicky. Pomoci může i to, že jsme svůj produkt vyvinuli v levnějších podmínkách a nižší cena bude naší velkou konkurenční výhodou. To se týká vlastně celého ekosystému, který je na naši platformu připojený. Přitom úroveň produktu samotného je daleko lepší než řady tamních.
Německo tedy bude další na řadě?
Ještě nejsme v bodě, kdy by padlo nějaké rozhodnutí. Nyní se soustřeďujeme na rozjezd na novém maďarském trhu. Zkušenosti, které jsme nasbírali v přípravné fázi, chceme zúročit a pak bude čas dívat se jinam.
S jakou vizí jste jako ředitel přišel?
Chceme vybudovat e-commerce lídra v Evropě. Ten cíl je jasný, vidíme pro to velký prostor. To, co se povedlo v Česku, chceme zopakovat v zahraničí.
Samuel Huba (33)
• Vystudoval pražskou Vysokou školu ekonomickou.
• Vedl mezinárodní expanzi, nastavoval obchodní strategie a řídil provoz v několika technologických firmách a startupech.
• Zkušenosti z byznysu nabyl i jako řídící partner ve fondu Impulse Ventures, ve společnostech Safetica Technologies či DHL.
• Do Shoptetu nastoupil v roce 2018.
• Na jaře letošního roku se stal CEO Shoptetu. Jeho hlavní ambicí je expanze Shoptetu na další trhy a s růstem klientů i posilování týmu o ty největší talenty na trhu.
Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot.