Český byznys
Rekordní růst firmy Vuch: Jaké novinky čekají značku v roce 2025?
Letošní sezóna se blíží ke konci a musím říci, že jsme spokojeni. Meziročně se opět posouváme a letošní rok pro nás bude historicky naprosto nejlepším. Meziročně zatím rosteme o 40 procent v obratu. Na finální Ebitdu si ještě počkáme, ale troufám si říci, že letos bude také nejlepší v historii a minimálně o 50 procent vyšší než v loňském roce.
Martin Kůs
Letos jsme hodně těžili ze silného prvního pololetí, kdy jsme byli perfektně skladově připraveni a měli pro naše zákazníky velkou nabídku. O to větší obavy jsme měli z druhého pololetí, protože tam jsme šli proti již vysokým číslům z roce 2023. Ale i to se nám zatím daří.
V právě končícím roce jsme si prošli velkým logistickým kolotočem, kdy jsme po devíti letech zrušili vlastní expedici v Chrudimi. Propouštět přes 30 lidí opravdu nebylo nic příjemného, ale snažili jsme se od začátku jednat s lidmi na rovinu a vše jsme maximálně transparentně komunikovali, což doufám ocenili. Nyní již jedeme na sto procent plně ve fulfillmentovém režimu a vše máme uskladněno v Brně. Jak to celé šlape a funguje, bych si nechal s hodnocením až po letošní sezóně.
Hodně jsme letos profitovali z toho, že tým je opět o něco více seniorní. Mnoho lidí, co jsme nabrali v roce 2023, se letos dostalo do zaběhlých kolejí a v celkové efektivitě firmy jsme se tím hodně posunuli. Opuštěním vlastní logistiky máme více prostoru na to hlavní, co dělá Vuch Vuchem – tedy design, výrobu a následně marketing.
Výrazně jsme také posílili náš podíl v zahraničí, kde nám nejvíce meziročně vyrostly tržby v Maďarsku a na Slovensku. Ke konci roku jsme otevřeli také německý trh, tam to ale naplno rozjedeme až od ledna 2025.
Nejvíce se nám daří v naší hlavní kategorii kabelek. Rosteme také více než o sto procent v poměrně nové kategorii bot, kde jsme letos prodali již více než deset tisíc párů. V rámci produktové řady jsme také pustili nový projekt Vuch Laboratory, kde spolupracujeme s lokálními designéry na naprosto unikátních kolekcích.
Rovněž jsme letos poprvé naplno vstoupili do TV. Usoudili jsme, že naše značka už do toho dorostla, a v listopadu jsme pustili na TV Nova hezkou brandovou kampaň, na které jsme spolupracovali s agenturou Jinej Gang.
Letošní rok tedy hodnotím za firmu velice pozitivně.
Jak vidím rok 2025?
V roce 2025 budeme na trhu již desátým rokem, což je hezký milník. Za tu dobu se toho povedlo opravdu hodně a myslím, že nás toho ještě pořád hodně čeká. Příští rok jsme u nás vyhlásili rokem expanze. Chceme ještě mnohem více posílit v zahraničí. Máme na to připraveno plno akčních kroků, na kterých se již intenzivně pracuje.
Rádi bychom ještě více využili efektu, že již nemusíme řešit logistiku. Ještě více se chceme zaměřit na posílení našich nejsilnějších kategorií, tedy kabelek, batohů, peněženek a bot. Máme připravené nové limitované kolekce a spolupráce.
Vymýšlíme také něco opravdu velkého pro naše narozeniny v říjnu 2025, to ale budeme postupně představovat. V příštím roce chceme pokračovat v celkovém růstu firmy někde mezi 25 až 35 procenty a stále se zaměřovat i na profitabilitu, aby celý byznys model dával i ekonomický smysl, což se nám v posledních čtyřech letech skvěle daří.
Věřím, že rok 2025 bude pro Vuch zlomový, nejen tím, že budeme slavit deset let od založení.
Autor je spolumajitelem české módní značky Vuch