Komentář: Cíl udržet globální oteplování na 1,5 °C je naprostá chiméra

Představa Evropy o rychlém snižování globálních emisí není reálná. EU, i když bude dekarbonizovat jako o život, s bídou vykryje indický přírůstek a celý rozvojový svět prostě neutáhne. Planeta se bude oteplovat mnohem rychleji, než kolik se slibovalo v Paříži, asi tak dvakrát, když to dobře dopadne.

Představa Evropy o rychlém snižování globálních emisí není reálná. EU, i když bude dekarbonizovat jako o život, s bídou vykryje indický přírůstek a celý rozvojový svět prostě neutáhne. Planeta se bude oteplovat mnohem rychleji, než kolik se slibovalo v Paříži, asi tak dvakrát, když to dobře dopadne.

Celý článek
0

Češi si od příštího roku za plyn připlatí i dva tisíce. Prsty v tom má Fialova vláda

Klíčovým důvodem nárůstu regulovaných plateb za plyn v Česku je nutnost pokrýt náklady společnosti Net4Gas, kterou loni prostřednictvím státního podniku ČEPS koupil stát. Provozovatele tisíců kilometrů plynovodů, které však z velké části zůstávají prázdné, pořídil stát i s dluhem čítajícím přes 34 miliard.

Klíčovým důvodem nárůstu regulovaných plateb za plyn v Česku je nutnost pokrýt náklady společnosti Net4Gas, kterou loni prostřednictvím státního podniku ČEPS koupil stát. Provozovatele tisíců kilometrů plynovodů, které však z velké části zůstávají prázdné, pořídil stát i s dluhem čítajícím přes 34 miliard.

Celý článek
0

Přetahovaná s odbory: Volkswagen má nejdražší pracovní sílu mezi automobilkami

Krize ve Volkswagenu vrcholí. Značka bojuje nejen o přežití, ale i o prolomení letitého bludného kruhu ustupování odborům. Kvůli nim má dnes tak drahé zaměstnance, že svým rivalům v oboru těžko konkuruje.

Krize ve Volkswagenu vrcholí. Značka bojuje nejen o přežití, ale i o prolomení letitého bludného kruhu ustupování odborům. Kvůli nim má dnes tak drahé zaměstnance, že svým rivalům v oboru těžko konkuruje.

Celý článek
0

Volkswagen dál trvá na uzavírání továren, potvrdil jeho šéf

Podle Schäfera v současné době není naděje, že by se poptávka v Evropě výrazně zotavila.

Volkswagen dál trvá na uzavírání továren, potvrdil jeho šéf
Náklady na pracovní sílu v německých závodech Volkswagenu jsou zhruba dvakrát vyšší než v obdobných továrnách jinde; ilustrační foto | Shutterstock.com

Automobilka Volkswagen dál trvá na propouštění a uzavírání továren v Německu, navzdory eskalujícím protestům odborů. Nedělníku Welt am Sonntag to řekl šéf kmenové značky Thomas Schäfer. Je to podle něj nutné, pokud chce firma snížit náklady o čtyři miliardy eur (zhruba 101 miliard korun).

„Jakékoli řešení musí v konečném důsledku snížit nadbytečnou kapacitu i náklady. Nemůžeme na to jenom nalepit náplast a táhnout to dál. To by se nám později pořádně vymstilo,“ řekl Schäfer týdeníku.

Většinu plánovaného snižování počtu pracovních míst v německé automobilce, které společnost nevyčíslila, lze podle Schäfera sice částečně provést běžným úbytkem zaměstnanců a předčasným odchodem do důchodu, to ale nebude stačit.

 

„Trvalo by to prostě příliš dlouho. Nemá smysl odkládat restrukturalizaci až do roku 2035. Do té doby by nás konkurence nechala za sebou,“ řekl šéf značky Volkswagen. Zdůraznil, že restrukturalizace VW by měla být hotová spíše do tří než do čtyř let.

Schäferova slova dál prohlubují konflikt s odbory, které od prosince vyhrožují stávkami v automobilce, poznamenala agentura Reuters. Odboráři vedení žádají, aby pro jednání o platech a kapacitách předložila automobilka řešení, která vylučují uzavření továren i výrazné propouštění.

Podle Schäfera v současné době není naděje, že by se poptávka v Evropě výrazně zotavila. Poznamenal také, že náklady na pracovní sílu v německých závodech Volkswagenu jsou zhruba dvakrát vyšší než v obdobných továrnách a ve vlastních závodech VW v jižní a východní Evropě.

 

Šéf značky Volkswagen uvedl, že pokračující úsporné snahy vedly k pozitivnímu vlivu na zisk ve výši přibližně 7,5 miliardy eur, a dodal, že je potřeba ušetřit další čtyři miliardy eur. Společnost v současné době nevidí žádnou možnost, jak se vyhnout uzavírání závodů v Německu. A případné uzavírání se podle Schäfera netýká pouze továren na výrobu aut, ale i závodů na výrobu komponentů.

Napjatá situace je rovněž u dodavatelské společnosti Bosch. Kromě toho, že firma ruší tisíce pracovních míst, zkracuje také pracovní týden a mzdy pro některé své zaměstnance v Německu, aby snížila náklady. Celkem se to týká asi deseti tisíc lidí.

Nesouhlas s těmito opatřeními vyjadřuje podniková rada. Její vedoucí Frank Sell podle agentury DPA uvedl, že zásahem do odměňování zaměstnanců bylo dosaženo nového dna ve spolupráci s vedením, čímž je ohrožen sociální smír v podniku. „Nyní budeme organizovat náš odpor proti těmto plánům na všech úrovních,“ řekl Sell.