Globální investiční kanonáda Saúdské Arábie končí, tamní fond PIF bude aktivní na domácí půdě

Saúdskoarabský státní investiční fond (PIF) plánuje razantně omezit podíl svých mezinárodních investic a ukončit období multimiliardových globálních výdajů.

Saúdskoarabský státní investiční fond (PIF) plánuje razantně omezit podíl svých mezinárodních investic a ukončit období multimiliardových globálních výdajů.

Celý článek
0

Komentář: V případě, že Čína napadne Tchaj-wan, dojde ke globální krizi velkého rozměru

Finanční krize v roce 2008 by byla ve srovnání s děním okolo Tchaj-wanu jen „slabým čajíčkem“, píše ekonom Kryštof Míšek.

Finanční krize v roce 2008 by byla ve srovnání s děním okolo Tchaj-wanu jen „slabým čajíčkem“, píše ekonom Kryštof Míšek.

Celý článek
0

Komentář: Skrytá hrozba pro Evropu. Levná IoT zařízení z Asie jsou tikající bomba

Používané taktiky, jako je vkládání výbušnin a přepadávání dodavatelských řetězců, nejsou zcela nové. I tak to vyvolává obavy ohledně bezpečnosti osobních zařízení a možností jejich zneužití k budoucím útokům, píše expert na kyberbezpečnost Jan Bufka.

Používané taktiky, jako je vkládání výbušnin a přepadávání dodavatelských řetězců, nejsou zcela nové. I tak to vyvolává obavy ohledně bezpečnosti osobních zařízení a možností jejich zneužití k budoucím útokům, píše expert na kyberbezpečnost Jan Bufka.

Celý článek
0

VW dál šetří, nad závody v Německu visí hrozba uzavření – poprvé za 90 let

Analytici v minulosti označili továrny VW v Osnabrücku v Dolním Sasku a v Drážďanech v Sasku za možné cíle pro uzavření. Naposledy automobilka uzavřela fabriku před více než 30 lety, a to v roce 1988 ve Spojených státech.

VW dál šetří, nad závody v Německu visí hrozba uzavření – poprvé za 90 let
Hlavního závodu ve Wolfsburgu se uzavírání týkat nebude; ilustrační snímek | Shutterstock.com

Německá automobilka Volkswagen zpřísňuje svůj úsporný program v hlavní, stejnojmenné značce. Nevylučuje uzavírání závodů v Německu a nucené propouštění, protože hledá způsoby, jak ušetřit dalších několik miliard eur. Výrobce to oznámil po poradě vedení. Pokud by se tak stalo, bylo by to první ukončení výroby v Německu v 87leté historii automobilky. Odbory slíbily tvrdý odpor proti plánům vedení.

Automobilka považuje jeden velký závod na výrobu aut a jednu továrnu na výrobu součástek v Německu za zastaralé. Bude také zřejmě nucena ukončit program zajištění pracovních míst, který funguje od roku 1994 a až do roku 2029 brání propouštění.

Současné plánované snižování počtu pracovních míst prostřednictvím odchodu do důchodu a odstupného již nestačí k dosažení cílových úspor. Všechna opatření chce firma projednat s odbory.

Ty uvedly, že se proti úsporným opatřením postaví. „Představenstvo dnes prezentovalo nezodpovědný plán, který otřásá základy Volkswagenu a představuje obrovskou hrozbu pro pracovní místa a závody,“ řekl zástupce odborového svazu IG Metall Thorsten Gröger.

Představenstvo společnosti je přesvědčeno, že značky v rámci koncernu musí být kompletně restrukturalizovány. „Situace je mimořádně napjatá a nezle ji překonat jednoduchými opatřeními a snížením nákladů,“ uvedl v prohlášení šéf značky VW Thomas Schäfer.

Analytici v minulosti označili závody VW v Osnabrücku v Dolním Sasku a v Drážďanech v Sasku za možné cíle pro uzavření. VW má kromě těchto dvou a hlavního závodu ve Wolfsburgu v Německu také továrny v Hannoveru, Emdenu, Brunšviku, Salzgitteru, Kasselu, Cvikově a Saské Kamenici (Chemnitz). Naposledy automobilka uzavřela závod před více než 30 lety, a to v roce 1988 ve Spojených státech.

Čínská suverénní jízda: BYD ví, co na nás platí, a staví fabriky v Evropě. Má se český autoland bát?

Značka VW je první ze značek koncernu, která snižuje náklady s cílem do roku 2026 ušetřit deset miliard eur (250,4 miliardy korun). Chce tak zefektivnit výdaje, aby přežila přechod na elektromobily. Obtížné ekonomické prostředí, noví konkurenti v Evropě a klesající konkurenceschopnost německé ekonomiky znamenají, že automobilka toho musí udělat více, zdůvodnil postup šéf koncernu Oliver Blume.

Hlavní značka VW se již léta potýká s vysokými náklady a podle výnosů výrazně zaostává za koncernovými společnostmi, jako jsou Škoda, Seat a Audi.

Tento krok je prvním velkým střetem mezi šéfem společnosti Oliverem Blumem a odbory, které mají ve VW značný vliv. Předchozí střety s odbory ukončily nebo zkrátily funkční období vrcholných manažerů, včetně bývalého generálního ředitele Bernda Pischetsriedera.

Měly vliv i na kariéru bývalého šéfa značky VW Wolfganga Bernharda či Herberta Diesseho, předchůdce Blumeho ve funkci generálního ředitele. Všichni se snažili prosadit zvýšení efektivity zejména v domácích německých provozech VW.

Akcie Volkswagenu za posledních pět let ztratily téměř třetinu své hodnoty. To z nich dělá akcie s nejhorším výkonem mezi hlavními evropskými automobilkami. Dnes akcie v reakci na zprávu rostou.