Trumpovo clo na automobilový průmysl vyvolává v Michiganu vlnu kritiky. Kdo zaplatí účet za obchodní válku?

Trumpovo clo na automobilový průmysl vyvolává v Michiganu vlnu kritiky. Kdo zaplatí účet za obchodní válku?

nástroj Stable Diffusion/koláž Hrot24.cz

Trumpovo clo míří na srdce Detroitu. První obětí: Stellantis

Když Donald Trump zmrazil na 90 dní řadu cel, 25% clo na dovoz automobilů a dílů zůstalo nekompromisně na stole. Rozhodnutí, které podle expertů zasáhne srdce amerického automobilového průmyslu – stát Michigan. Tamní podnikatelské svazy i guvernérka Gretchen Whitmerová bijí na poplach: „Nejde jen o čísla, ale o budoucí schopnost průmyslu přežít,“ varují.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Stellantis jako varovný příklad

První důsledky se projevily bleskově. Výrobce Chrysleru, Stellantis, minulý týden zastavil provoz ve dvou závodech v Mexiku a Kanadě. Dominový efekt na sebe nenechal dlouho čekat: pět amerických továren přišlo o dodávky, 900 dělníků dostalo výpověď. „Je to jen začátek,“ komentuje situaci analytik z Detroitu, který si přeje zůstat v anonymitě. Jiné automobilky už podle Reuters omezují dovoz vozů, aby se clu vyhnuly. Trumpovo nařízení přitom výjimky přiznává pouze firmám splňujícím podmínky dohody USMCA – hodnotu „amerického podílu“ si však málokdo může dovolit.

Michigan varuje: Rozbití dodavatelských řetězců zničí konkurenceschopnost

„Cla jsou ekonomický experiment s neznámým koncem,“ kritizuje MichiganAuto v ostrém prohlášení. Dodavatelské řetězce, propojující továrny od Morelosu po Michigan, podle nich drží průmysl při životě. Rozmělňování těchto vazeb by znamenalo „vysátí krve“ z automobilové oboru. Připomínají také 25% clo na hliník a ocel, které už nyní zvyšuje náklady. Guvernérka Whitmerová, která ve středu jednala ve Washingtonu, tlačí na výjimku: „Autům a energii musíme dát zelenou. Ovlivňují práci i peněženky každého.“

Budoucnost v mlze: Propad prodejů a desetiletá stagnace

Trump sice naznačil, že některé firmy by výjimku získat mohly, konkrétní plány ale chybí. „Jsou společnosti, které to zasáhlo víc. Podíváme se na to,“ řekl novinářům. Optimismus však krotí prognóza detroitské poradenské firmy: pokud obchodní válka eskaluje, prodeje aut v USA a Kanadě letos klesnou o 1,8 milionu vozů. A následujících deset let? Podle analytiků stagnace. „Cla jsou časovaná bomba. Trump riskuje, že ji odpálí těsně před volbami,“ dodává zdroj z branže.