Soumrak levných busů
Do blízkého zahraničí se vyplatí jet spíše vlakem než autobusem. To před covidem nebývalo pravidlo.
redaktor
Přes léto se opět rozjezdily mezinárodní autobusové linky a po Evropě lze opět poměrně pohodlně cestovat, i když jízdní řády jsou stále trochu děravé ve srovnání s předpandemickou érou. Problémem je však cena.
Před covidem byla autobusová doprava téměř vždy levnější alternativou oproti vlakové. Část cestujících by zřejmě řekla i pohodlnější. O tom, zda cestu dokáže více znepříjemnit „mimořádnost na trati“, či rozkopaná D1, však lze vést polemiky donekonečna. Každopádně cenová výhoda s rozvolněním covidových opatření v podstatě odpadla.
Pro ověření stačí letmý náhled do vyhledávačů Českých drah, FlixBusu a RegioJetu na ceny jízdenek do několika nejbližších zahraničních destinací a pro srovnání také do Brna. Pouze do moravské metropole vychází totiž cesta po železnici dráž, ušetřit při cestě autobusem lze něco málo přes padesát korun.
Kdo by však plánoval příští pátek vycestovat do Mnichova, Berlína či Vídně, pro toho je vlak jednoznačně levnější varianta. Pouze do Vídně nabízí FlixBus jeden denní spoj o něco málo levněji než ČD. Při cestě do Bavorska je rozdíl v ceně vysoko nad sto korunami.
Lze samozřejmě namítnout, že cesta vlakem do Mnichova je na rozdíl od Vídně či Berlína mimořádně krkolomná. Z vlastní víkendové zkušenosti však mohu říct, že ji nenarušila ani obvyklá stávka německých odborářů, ani stejně obvyklá nehoda na české straně. Souprava dorazila včas za dobu srovnatelnou s autobusovým spojením.
Důvodů, proč v minulosti laciné autobusy najednou podražují, bude několik. Jednak půjde o reakci na nedostatek řidičů a s tím související rostoucí mzdové náklady, dále také o snahu dopravců zahojit se po vynucené covidové pauze. Roli bezesporu hraje i fakt, že FlixBus v minulých letech s výjimkou RegioJetu vymýtil veškerou konkurenci, a zadržování je tak pro něj snaží (stejně jako pro RegioJet). Nebo si jen dopravci budují polštář pro zatížení „špinavé“ dopravy uhlíkovými daněmi, které bezesporu dříve či později přijdou.
Vývoj na autobusovém trhu může být každopádně předzvěstí toho, co nás čeká i v letecké dopravě. To platí jak pro zdražení leteckého cestování skrze emisní povolenky, tak pro skutečnost, že z krize jako vítěz vyjde Ryanair. Neohrožován konkurencí už pak nebude mít zapotřebí nabízet lety po Evropě za tři stovky.