Skoro 129 milionů jen za projekt. Stavba nového železničního mostu na Výtoni se o krůček přiblížila
Příprava stavby nového vyšehradského mostu postoupila do další fáze. Správa železnic vybrala v soutěži projektanty – společnosti SUDOP Praha a TOP CON SERVIS podaly nejvýhodnější nabídku.
čtk
Sporný nový tříkolejný most přes Vltavu na pražské Výtoni pro Správu železnic (SŽ) za 128 665 000 korun vyprojektují firmy SUDOP Praha a TOP CON SERVIS. ČTK o tom v tiskové zprávě informovala mluvčí správy Nela Eberl Friebová.
Konstrukce má při zachování pilířů nahradit nynější památkově chráněný ocelový most, který je v havarijním stavu. Místní radnice, památkáři a občanské spolky požadují namísto výměny jeho rekonstrukci.
SŽ plánuje, že stavba mostu se uskuteční v letech 2026 až 2029, a podle předpokladu mají celkové náklady dosáhnout částky 3,4 miliardy korun.
Na budoucí řešení mostu správa v roce 2021 vypsala mezinárodní architektonickou soutěž, ve které uspěla firma 2T engineering s návrhem nové tříkolejné konstrukce. Plán počítá také s vybudováním vlakové zastávky na Výtoni, nová třetí kolej má sloužit pro příměstské vlaky.
Nový most s životností sto let podle správy sníží náklady na údržbu a architektonická soutěž zahrnovala i památkový aspekt. „Součástí zadání byl požadavek, aby design nového mostu nenarušil vizuální integritu místa, které je součástí Pražské památkové rezervace,“ uvedla organizace.
Stávající ocelová konstrukce se má podle plánu SŽ a Prahy v případě stavby nového mostu přesunout proti proudu Vltavy a sloužit jako lávka pro pěší a cyklisty mezi Modřany a Velkou Chuchlí.
Záměr nynější most z přelomu 19. a 20. století nahradit novým vzbudil vlnu kritiky, proti se postavily radnice Prahy 1 a 5, magistrát, Národní památkový ústav či spolek Nebourat.
O nahrazení konstrukce, která je ikonická pro pražské panorama, Správa železnic jedná také s Organizací spojených národů pro výchovu, vědu a kulturu (UNESCO), jejíž zástupci kvůli tomu loni v prosinci navštívili Prahu.
Stávající železniční most na pražské Výtoni
Rodrigo Bellizzi / Shutterstock.com
Nedávno vznikla studie, kterou nechal mezinárodním týmem odborníků na takzvané nýtované mostní konstrukce zpracovat Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu, za kterým stojí podnikatelé Tomáš Bistřický, Martin Vohánka a Jan Barta.
Podle studie je možné stávající most opravit tak, že práce i s přípravou potrvají čtyři roky a přinesou minimální omezení provozu. Třetí kolej lze podle návrhu doplnit přístavbou úzké platformy ke straně mostu.
Železniční most na Výtoni byl zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století ho nahradil most, který se klene přes Vltavu dosud. Konstrukce je podle odborníků významnou technickou kulturní památkou v pražské památkové rezervaci. Nyní je provoz na mostu kvůli jeho stavu významně omezen.