Mladí lidé čím dál víc sázejí na síť, která už mířila do propadliště dějin. A prsty v tom má i Donald Trump (ilustrační obrázek)

Mladí lidé čím dál víc sázejí na síť, která už mířila do propadliště dějin. A prsty v tom má i Donald Trump (ilustrační obrázek)

koláž Hrot24 / Shutterstock.com

Nostalgie začátku tisíciletí

Generace Z proti Trumpovi. Mladé štvou sociální sítě Muska i Zuckerberga a objevují zaprášený internetový klenot

Spousta mladých Američanů není spokojena s tím, jak se technologičtí vizionáři Elon Musk a Mark Zuckerberg sbližují s prezidentem Donaldem Trumpem. Čím dál častěji proto vyhledávají sociální sítě, které s těmito miliardáři nejsou nijak spojeny a reprezentují spíše liberálnější názorové proudy. Stačí ale také, že jsou poklidnější.

Vladimír Barák

Miliardáři Elon Musk a Mark Zuckerberg čím dál otevřeněji koketují s konzervativní politikou a Donalda Trumpa přijímají jako rovnocenného partnera. Progresivněji smýšlející části generace Z (obvykle počítané mezi ročníky 1996 až 2009) se to však nelíbí.

A tak se více obrací ke starým, zapomenutým koutům internetu. Jedním z nich je Tumblr – kdysi blogovací fenomén, dnes útočiště pro mladé hledající prostor bez algoritmů, influencerů a toxického veřejného prostoru.

Tumblr, který mnozí pamatují jako domov subkultur, fanouškovských komunit a nekonečných GIFů, zažívá nečekaný comeback.

V roce 2025 tvoří „zoomers“ (tedy generace Z) polovinu všech aktivních uživatelů platformy a 60 procent nově registrovaných. Místo honby za lajky je Tumblr o sdílení umění, emocí, nostalgie a o hledání bezpečného prostoru pro sebevyjádření.

„Generace Z má romantický vztah k internetu z počátku tisíciletí,“ říká pro online deník Business Insider internetová knihovnice Amanda Brennanová, která sedm let pracovala v Tumblru jako šéfka obsahu.

Podle ní platforma umožňuje experimentování, které není vázáno na tvář a identitu uživatele – v kontrastu s Instagramem nebo TikTokem, kde hraje hlavní roli osobní značka a kde algoritmy uživatele během chvíle dokonale rozpoznají a přizpůsobí mu obsah.

Důvodem návratu ke „starožitnostem“ je i stagnace technologického vývoje. Nové nápady se rodí pomalu, velcí hráči jako Meta a X (dříve Twitter) ovládli trh a lidem nezbývá než se obracet ke zbytkům digitálního světa, který kdysi milovali. Vedle Tumblru ožívá třeba Pinterest, Snapchat nebo dokonce pradávný vyhledávač Yahoo.

Pokud zde máte nějaký dávný profil, zkuste se jen na chvíli znovu přihlásit – možná vás překvapí, jak moc to tu žije. A že tu zdaleka nenajdete jen lidi vyššího věku, ale naopak čím dál víc mladých. Není se čemu divit – generace Z touží po troše klidu z uspěchaného a výkonově orientovaného světa. A právě to jim třeba mikroblogy dokonale umožňují.

Roli sehrály i pandemie a polarizace veřejného prostoru. Jak píše Business Insider, Tumblr se stal útočištěm pro ty, kdo už nechtějí být vystaveni dezinformacím a tlakům mainstreamových platforem. Kdykoli má TikTok nebo X problémy – jako loni při dočasném zákazu v Brazílii nebo při výpadcích v USA – návštěvnost Tumblru roste.

Zdejší blogy stále obsahují minimum reklamy, uživatelé se netají kritikou influencerství. Síť jde proti proudu a činí tak přiznaně… A právě proto je až nečekaně úspěšná. V Yahoo z toho nejspíš nemají dobré dny – síť Tumblr totiž v roce 2013 koupili za 1,1 miliardy dolarů, ale nakonec ji prodali za zlomek původní ceny.

Nový majitel Automattic, firma stojící i za redakčním systémem WordPress, se nyní snaží propojit komunitní charakter služby s udržitelným byznysem.

Zavádí nové funkce – třeba skupiny nebo videoobsah – a zároveň hledá cestu, jak komerčně zúročit „záměr“ uživatelů spíše než jejich „pozornost“. Zdá se, že minimálně u části liberálně smýšlejících mladých to poměrně silně rezonuje.

Tumblr nyní patří mezi deset nejpopulárnějších platforem v USA. Stále však zůstává daleko za Facebookem, Instagramem (obojí Meta) nebo TikTokem (čínský ByteDance). Nedotahuje se ani na Threads, které přitom Meta spustila teprve v polovině roku 2023. Nicméně počty uživatelů Tumblru rostou – což se o větších sítích říct nedá. Jejich možnosti další expanze už nejsou velké.

Na Tumblru jste ušetřeni profilových fotek a statusů, vychloubání influencerů i šokujících bizarností. Oproti tomu ale nabízí někdy až hloubavé blogy, sdílení emocí a důraz na kvalitu namísto neustálého srovnávání.

Ani majitelé sítě nejsou kontroverzní a nezdá se, že by měli politické ambice. Možná právě proto se generace Z k síti Tumblr ráda obrací – zatímco Facebooku, Instagramu či X už příliš nerozumí a necítí se tam dobře.