Amerika na Moravě
Jen dvě slivovice a jste v San Francisku. Napajedla budou mít most jak přes Golden Gate
Most je nevšední i tím, že jeho konstrukce zabere celou šířku dálnice a bude společná pro oba jízdní směry.
čtk
Budovaný dálniční most u Napajedel na Zlínsku bude mít stejnou barvu jako slavný most Golden Gate v San Francisku. Stavbaři ve čtvrtek začali nad řeku Moravu vysouvat druhou ze tří částí jeho nosné konstrukce. Celá je dlouhá 115 metrů, řekl dnes novinářům Vilém Huryta, výrobní ředitel společnosti Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby, která spolu s firmou MI Roads most buduje. Celý by měl být hotový koncem roku.
Barevný odstín mostu byl podle výrobního ředitele velkým tématem. „Projektanti navrhovali barvu co možná nejbližší známému mostu v San Francisku přes úžinu Golden Gate. Čili je to oranžovočervená barva Golden Gate. Má to být dominantou místní části Zlínska, Otrokovicka,“ řekl Huryta.
Vysunout druhou část konstrukce by podle něj měli stavbaři stihnout do neděle, třetí část chtějí mít hotovou do konce února. Denně jsou schopni pomocí tažného systému řízeného počítačem vysunout 12 až 15 metrů obří konstrukce. Její nyní vysouvaná část je ze všech tří nejdelší, má 46 metrů. „Konstrukce váží tisíc tun,“ uvedl Huryta.
Nad konstrukcí zbudovali dělníci rozměrný stan. Brání tomu, aby stavbu zastavilo nepříznivé počasí. „Po ukončení výsunu budeme konstrukci spouštět na definitivní polohu ložisek a začneme s montáží ocelového oblouku,“ řekl Huryta. Zhruba 20 metrů vysoký oblouk překlene celou řeku.
Most je nevšední i tím, že jeho konstrukce zabere celou šířku dálnice a bude společná pro oba jízdní směry. „Obvykle stavíme mosty pro každý směr zvlášť, tedy pravý a levý. Netradiční technické řešení jsme zvolili také s ohledem na nebezpečí povodní na řece Moravě v této lokalitě, kde hladina může velmi rychle stoupnout až o čtyři metry. To je jeden z důvodů, proč most nestojí na pilířích. Dále šlo o zachování průjezdnosti lodní dopravy,“ uvedl ředitel zlínského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Karel Chudárek.
Výstavba přibližně půlkilometrového úseku dálnice u Napajedel, jehož hlavním objektem estakáda je, přijde na 674,4 milionu korun bez DPH. Cílem silničářů je co nejdříve ukončit stav, kdy musejí řidiči sjíždět z dálnice přes kruhový objezd mezi Napajedly a Otrokovicemi na Zlínsku, kde se zejména v ranní a odpolední špičce tvoří kolony.
První motoristé by se podle zástupců ŘSD po mostě měli projet koncem letošního roku. „Doprava bude v Otrokovicích a Napajedlech daleko plynulejší, než je teď,“ řekl Chudárek.
Z jedné strany se most napojí na obchvat Otrokovic na Zlínsku, který je součástí D55, na druhé straně se z něj bude dočasně sjíždět na silnici I/55. Stavbu navazujícího sedmikilometrového úseku dálnice D55 mezi Napajedly a Babicemi plánuje ŘSD zahájit v příštím roce, dokončení předpokládá v roce 2029. Loni v prosinci silničáři zprovoznili 21 kilometrů dálnice D55 z Babic do Bzence na Hodonínsku.
Po kompletní dostavbě D55 v budoucnu propojí střední, jihovýchodní a jižní Moravu. Dlouhá bude přes 100 kilometrů, u Břeclavi se napojí na dálnici D2. Celá by měla být hotová do roku 2033.