Hrot24.cz
Novoroční zdražování: obchodníci by měli přestat dělat z lidí hlupáky

salarko / Shutterstock.com

Novoroční zdražování: obchodníci by měli přestat dělat z lidí hlupáky

Ceny potravin jsou v Česku stále relativně nízké. Ohlášené zdražení o deset až patnáct procent nejspíš povede k tomu, že lidé budou nakupovat v „akcích“ ještě více než dnes.

Miroslav Zámečník

Miroslav Zámečník

hlavní analytik

Zatím posledním „hitem“, který spolehlivě nadzvedává českým spotřebitelům mandle, je ohlášené zdražování potravin. Údajně o deset až patnáct procent od Nového roku, navzdory snížené sazbě DPH u mnoha položek od stejného data. V rozjitřené atmosféře, kterou prohlášení šéfa Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy vyvolalo, poněkud zaniká skutečnost, že potraviny jako celek v listopadu meziměsíčně zlevnily o půl procentního bodu. 

Navíc od začátku roku je kumulované zdražení potravin v podstatě nepatrné (pouze 1,4 procenta), neboť pro Čechy šokující nárůst o pětinu se odehrál loni, částečně předloni (viz graf). Ve všeobecném vzestupu cenové hladiny u potravin se dají najít výjimky – máslo v průměru není o nic dražší než před čtyřmi roky, a třeba ceny ležáku v maloobchodě dokonce v průměru klesly.

Z unijních statistik vyplývá, že Česko má ceny potravin stále ještě nižší, než činí evropský průměr, levněji je jen v Polsku a ve výrazně chudších zemích (Maďarsku, Bulharsku, Rumunsku). Velkou výjimkou potvrzující pravidlo, že s rostoucími příjmy rostou i ceny, je Nizozemsko, kde je podle Eurostatu nepatrně levněji než v Česku. 

Dodejme, že v Polsku – nulové sazbě DPH u potravin navzdory – se ceny od roku 2015 zvýšily více než u nás. Pro našeho spotřebitele je ale relevantní pouze ta skutečnost, že Poláci mají stále druhé nejlevnější potraviny napříč Unií, s nepatrným odstupem za nejlevnějším Rumunskem.

Unknown title by Mia Valisova created November 28, 2024 1:22:09 AM CET

Miroslav Zámečník

Poučení: lidé se snaží přizpůsobit

V první vlně zdražování se firmám podařilo – v atmosféře chaosu a informačního šumu – přesunout růst nákladů na zákazníky a zvednout si míru zisku, která zůstává nad dlouhodobým průměrem i letos. 

Proč to nezkusit znovu, když koneckonců všechny makroekonomické prognózy počítají nejen s růstem reálné mzdy, ale i s oživením spotřebitelské poptávky? Pokud se hráči v oligopolu nesetkají s tvrdým odporem, tak to prostě budou zkoušet dál. 

Jestli existuje nějaké ponaučení z inflační vlny, která přišla s razancí na Západě od sedmdesátých let minulého století nevídanou, pak je to fakt, že se lidé snaží přizpůsobit. I v nepoměrně bohatších zemích, než je Česko, stoupl podíl položek, které jdou na odbyt jen ve slevových akcích. A není-li sleva, berou zákazníci zavděk levnějšími vlastními značkami retailových řetězců. Komu disproporčně rostl obrat, byly diskontní řetězce. 

Cenovky nicméně způsobily nejen šok, ale zároveň popudily spotřebitele proti těm výrobcům či maloobchodní řetězcům, u nichž lidé nabyli dojmu, že „ždímají“ přespříliš.

Unknown title by Mia Valisova created November 28, 2024 1:22:09 AM CET

Miroslav Zámečník

Výmluvy na zdražování elektřiny

Exemplárně špatná taktika je tvrdit, že plánované zdražení potravin je zaviněné nárůstem cen regulované složky elektřiny. Přímo si to koleduje o otázku, proč se tedy letos symetricky nezlevňovalo, když (váhově důležitější) burzovní cena elektřiny na spotovém trhu prudce padala. Ve výhledech je dobré přihlédnout k tomu, že kontrakt s dodáním na příští rok zlevnil meziročně o 73 procent; jen za poslední měsíc o pětinu. 

Ve zpracovatelském průmyslu představují náklady na energie v průměru zhruba dvě procenta celkových nákladů, takže očekávat, že to disproporčně zamává s koncovými cenami, je tak trochu hloupost; na to stačí umět aritmetiku ze základní školy. Tím méně se lze ohánět mýtným či podobnými – z hlediska dopadu na zdražování – bagatelními příčinami. 

Zákazníky irituje, že z nich obchodníci či výrobci dělají hňupy, a v posledku se tato taktika hrubě nevyplácí. Reputační újma může být dlouhodobá, neboť oběť špatného zacházení má sloní paměť a ani velmi zkušení marketéři pak nedovedou pomoci – a je jedno, jestli působíte v Česku, nebo v Číně.

Unknown title by Mia Valisova created November 28, 2024 1:22:09 AM CET

Miroslav Zámečník

Našponovat ceny ještě neznamená prodat

Kdo to nebude přehánět a naopak nabídne rychloobrátkové položky s vysokou cenovou elasticitou tam, kde jsou spotřebitelé hákliví na cenu (v hantýrce „key value items“), jinak řečeno dá dobrou nabídku tam, kde jiní zkoušejí „natahovat“, může zvednou nejen tržby, ale i profit. To je mnohokrát ověřená správná praxe. 

Stejně tak by ke zlepšení pověsti a zvýšení důvěry zákazníků velmi pomohlo komunikovat s nimi férově. Jsou tací, kteří dovedou „otevřít knihu“, v níž je všechno včetně marže transparentně vidět, i když do českých dodavatelsko-odběratelských vztahů tyto mravy ještě nepronikly. Každopádně ten lednový „repricing“ bude sledován jako snad nikdy.