Hrot24.cz
Není tak zle. Lidé utrácejí krizi navzdory

Tomáš Turek týdeník HROT

Není tak zle. Lidé utrácejí krizi navzdory

Internetové prodeje letí nahoru, v říjnu rostl oproti září i prodej aut.

Petr Weikert

Petr Weikert

redaktor

Čerstvá čísla statistiků o tom, jak se v říjnu dařilo českým obchodníkům, ukazují dvě hlavní zprávy. Obě jsou dobré. Obchodníci měli meziročně jen o 0,9 procenta nižší tržby než loni, kdy o krizi ještě neměli ani tušení. Data očištěná o kalendářní vlivy ukazují pokles dokonce ještě menší. A hlavně. Internetové prodeje letí nahoru. Konkrétně o 31,5 procenta.

„E-shopy likvidují kamenné prodejny, které kvůli šíření koronaviru mají omezené možnosti prodeje. Můžeme tak pozorovat obří transformaci maloobchodního prodeje v přímém přenosu,“ komentoval data Českého statistického úřadu hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Dobrá čísla potvrzují sami internetoví obchodníci. „Vypadá to, že se lidem vrátila dobrá nálada a díky tomu utrácejí stejně jako dřív, téměř jako by nebyla žádná pandemie. Nejvíce se prodávají potraviny, věci do domácnosti, vánoční dekorace a také dárky jako například fotoknihy. Celkové útraty jsou tak za poslední týden dokonce o desetinu vyšší než loni,“ řekl Ladislav Veselý, ředitel Slevomatu.

Je jasné, že ne všem obchodníkům se dařilo stejně. Krize rozdělením zákaznických tržeb zamíchala a už zdaleka se nedaří všem stejně dobře. Někteří měli prodejny zcela zavřené, jiní zaznamenali potíže své zboží kvůli vládním restrikcím prodat. U potravin tržby vzrostly o 3,3 procenta. Na internetu se dařilo například prodejnám s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, kde byl zaznamenán růst tržeb o 6,3 procenta.

Ekonomové každopádně očekávali, že vývoj v Česku bude horší. „V meziročním vyjádření se tržby propadly o 0,9 procenta po předchozím růstu o 0,4 procenta. Náš odhad i odhady analytiků ukazovaly v průměru na hlubší pokles o 3,3 procenta. V tomto smyslu lze hovořit o významném pozitivním překvapení. To samozřejmě neznamená, že se maloobchod vyvíjí dobře, zhoršuje se pouze pomaleji, než se čekalo,“ komentuje Michal Brožka z Komerční banky.

Překvapivě dobře se vyvíjel s ohledem na krizi i pro Česko klíčový prodej aut, který v říjnu meziměsíčně rostl o 1,9 procenta. Samozřejmé je, že loni bylo v tomto segmentu lépe. Meziroční srovnání ukazuje na pokles prodejů aut o 10,5 procenta.