Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Argentinský „řezník“ Milei radí Muskovi: státní zaměstnance vyhazuj ve velkém

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Celý článek
0

Znepokojení v Pekingu: Číně se nelíbí Putinovo strašení jadernými zbraněmi a nová ruská doktrína

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Celý článek
0

Největší výletní loď světa vyplouvá. Stála 27 miliard korun a pojme 7,5 tisíce pasažérů

Loď postavená ve finském Turku se jmenuje Icon of the Seas. V následujících letech ji doplní dvě další výletní lodi stejné třídy.

Největší výletní loď světa vyplouvá. Stála 27 miliard korun a pojme 7,5 tisíce pasažérů
loď Icon of the Seas | Royal Caribbean

Má dvacet pater, je 365 metrů dlouhá a váží přes 250 tisíc tun. Nejluxusnější a největší výletní loď světa dorazila z Evropy do Miami a připravuje se na první cesty s pasažéry. Majitelem a provozovatelem lodi pojmenované Icon of the Seas je společnost Royal Caribbean a její cena přesahuje miliardu dolarů (v přepočtu jde zhruba o 27 miliard korun).

Plavidlo, jehož výroba trvala ve finském Turku 900 dnů, je jen první (pořádně velkou) vlaštovkou. Loď s dvaceti palubami je totiž první v nové třídě Icon Class, kterou si společnost Royal Caribbean objednala. K Icon of the Seas se v nadcházejících letech přidají ještě další dvě lodě – jedna v roce 2025 a další o rok později.

„Našim zákazníkům jsme chtěli nabídnout tu nejlepší možnou rodinnou dovolenou. Když si ale uvědomíte, kolik energie a času bylo vynaloženo na vytvoření této lodi, je to prostě ohromující,“ řekl pro stanici CNN ředitel americké společnosti Michael Bayley.

Parametry lodi jsou skutečně impozantní. Nalezneme zde 20 pater zábavy a luxusu – 24 výtahů, 15 barů, 21 restaurací, sedm bazénů, šest toboganů různých délek, největší akvapark, který kdy byl umístěn na plavidle. Nechybějí kina, obchody, minigolf nebo lezecká stěna a kluziště. I když je loď určena hlavně pro rodiny s dětmi (nebo právě proto), je na ní také místo vyhrazené jen pro dospělé.

Posádku lodi tvoří 2350 lidí, ke kterým se připojí 5610 hostů. A plná kapacita, které je možné dosáhnout s přistýlkami, je dokonce 7514 hostů.

„Oslavujeme víc než jen novou loď, je to také oslava více než padesáti let inovací a snů v Royal Caribbean. Chceme pro cestující vytvořit dokonalý zážitek z dovolené,“ řekl Jason Liberty, prezident a generální ředitel Royal Caribbean Group.

Pokud vás parametry plavidla nalákaly, tak si připravte zhruba čtyřicet tisíc korun za týdenní zážitek. Můžete samozřejmě zvolit i větší luxus a připlatit si – apartmá s vlastním balkonem si lze pořídit za cenu v řádu stovek tisíc korun.

Společnost myslí i na ekologii. Icon of the Seas je první lodí výletní společnosti, která může být poháněna zkapalněným zemním plynem. Dalším ekologickým opatřením má být výroba energie z odpadu.