Kupé smrti
Na železnici se roky nic neděje a situace dospěla až k úmrtím cestujících. Je to politickou odpovědností hnutí ANO.
redaktor
Vlak RegioJetu dělilo od srážky s drezínou 37 metrů, dva vlaky se srazily v Brně na hlavním nádraží a zranilo se 22 lidí, u Ronova nad Doubravou se po srážce zranilo šest cestujících, na Vysočině ujel vlak šest kilometrů bez strojvedoucího. Nejde o zprávy z letošních tragických událostí na železnici. Je to zlomek ze série z jara loňského roku. A jak vidno, od té doby se i přes sliby nestalo nic.
Úplně stejné věci, které se probírají nyní, znějí jako refrén znovu po roce. Strojvedoucí jsou přetížení a unavení, je jich málo, střídají směny u několika dopravců, zabezpečení na železnici také není dokonalé, kulhá výuka mašinfírů v přípravě.
Už vloni se měl zavést bodový systém strojvedoucích, který by hříšníky posadil mimo kabinu, zohledňovat se mělo i dodržování odpočinku, čili by se eliminovalo přebíhání od jednoho dopravce k druhému. Nestalo se ale nic. Sahat strojvedoucímu na licenci je téměř nemožné.
Těsně po sérii loňských nehod jen přibylo kontrol strojvůdců a stejné je to i letos. Je ale zřejmé, že když šlo vloni o dočasné řešení, bude to dočasné i nyní. Další série nehod tak mohou následovat, což je pro všechny cestující velmi varovná zpráva.
A že by se zdokonalila technika na trati, která by pomohla lidské chyby eliminovat? O miliardách korun nutných pro vyšší systém zabezpečení, takzvané ETCS, se mluvilo už v roce 2016 a na stejnou nutnost nyní apeluje ministr dopravy a průmyslu Karel Havlíček. Je jen otázkou času, kdy na něj bude muset apelovat znovu.
V onom roce 2016, stejně jako při sériích nehod vloni i letos, vedla ministerstvo dopravy stále stejná partaj. Jmenuje se hnutí ANO a jejím krédem je, že prý maká. To její politickou odpovědností je, že se roky nic neděje a situace dospěla až k úmrtím cestujících. Šest a půl roku vedení ministerstva je dost dlouhá doba na čekání, až bude líp.
Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot. Předplatit si ho můžete ZDE.
Petr Weikert