RegioPanter
se souhlasem ACRI
Český železniční průmysl v roce 2024: Růst navzdory evropskému útlumu
Zatímco evropský průmysl v loňském roce zpomalil, české kolejové hospodářství nabíralo na obrátkách. Obrat firem sdružených v Asociaci podniků českého železničního průmyslu (ACRI) vzrostl o 2,3 % na 133 miliard Kč, přičemž export si udržel stabilní podíl 50 %. „Železnice je pro nás strategickou prioritou. Investice do vysokorychlostních tratí, modernizace uzlů nebo bezpečnostních systémů jako ETCS vytvářejí příležitosti pro celý sektor,“ vysvětluje ministr dopravy Martin Kupka. Český úspěch kontrastuje s propadem průmyslové výroby v EU (–2,5 %) či Německu (–5 %), a dokonce překonal domácí růst HDP.
šéfredaktor
Inovace jako odpověď na globální výzvy
Klíčem k odolnosti českých firem jsou investice do technologií a výzkumu. „Stojíme proti asijské konkurenci, která využívá neférové dotace. Naše odpověď? Inovace a špičková kvalita,“ zdůraznila na tiskové konferenci Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI. Příkladem je Škoda Group, která loni získala zakázky za 20 miliard Kč včetně dodání elektrických jednotek pro Bulharsko. U pražských tramvají navíc 76 % komponent pochází z tuzemska. Třinecké železárny vyvezly 84 % své produkce kolejnic a spustily unikátní technologii jejich tepelného zpracování. „Každé druhé železniční dvojkolí v Evropě je české. A naše sedačky najdete ve vlacích po celém kontinentu,“ dodává Vopálenská.
Expanze do světa: Od Berlína po Bombaj
Na veletrhu InnoTrans 2024 v Berlíně české firmy uzavřely kontrakty přes 1 miliardu Kč. Představily například rychlovlak ComfortJet nebo tramvaje pro Bonn. CZ LOKO dobývá Skandinávii moderními lokomotivami, AŽD Praha exportuje autonomní zabezpečovací systémy. „V Kataru jednáme o elektrifikaci dopravy, v Indii o dodávkách pro metro. Itálie zase plánuje nákup bezemisních vlaků,“ popisuje Vopálenská mezinárodní mise. Asociace letos oslaví 30 let existence a chystá účast na veletrzích TRAKO v Gdaňsku a EURASIA RAIL v Istanbulu.
30 let ACRI: Od normalizace po globální hráče
Jubilejní rok 2025 připomíná, jak se český železniční průmysl proměnil z lokálního hráče v evropskou špičku. ACRI od roku 2009 řídí tvorbu technických norem a spolupracuje s vládou na ekonomické diplomacii. „Spolupráce firem, státu a expertů je naší DNA,“ uzavírá Vopálenská. S 23 200 zaměstnanci a exportními trhy od Německa po Indii tak české koleje ukazují, že i v éře globální nejistoty lze psát úspěšné příběhy.