Komentář: Důsledky zelené politiky pro průmysl pomalu docházejí už i největším zemím
Německo s Itálií ostře protestují nejen proti zavádění normy Euro 7 pro spalovací motory, ale i proti bezpodmínečné elektrifikaci v Evropě vyráběných automobilů.
hlavní komentátor
Zejména Německo důrazně žádá, aby Evropská komise předložila příslušnou výjimku pro motory spalující syntetická paliva. Ta vznikají syntézou z CO₂ a vodíku a při spálení v motoru se vytváří jen tolik CO₂, kolik ho bylo spotřebováno při výrobě. Lze je používat v běžných spalovacích motorech a německé Porsche nedávno otevřelo továrnu na syntetický benzin v Chile. Syntetický benzin je zatím velmi drahý, ale jeho cena samozřejmě klesne s růstem výroby.
V tento okamžik reálně hrozí, že Němci a Italové při konečné ratifikaci elektromobilní směrnici EU o ukončení výroby spalovacích motorů zablokují, a v pátek proto Švédsko jako země předsedající Radě EU odložilo zasedání, které k tomu mělo proběhnout už v úterý 7. března, na neurčito.
Pozoruhodné je, že nyní odmítanou podobu této směrnice EU dohodlo oslavované předsednictví ČR jako přijatelný kompromis, přestože dříve premiér Fiala prohlašoval, že zákaz spalovacích motorů pro nás nepřipadá v úvahu.
Z aktuálního chování rozhodujících zemí Unie, přes jejichž postoje nejede vlak, je ale zřejmé, že ten kompromis mohl být pro český autoland mnohem přívětivější, než jak to nakonec dopadlo. Ale česká vláda příliš brzy sklapla kramfleky.
Přitom pochopení důsledků Green Dealu pro evropský průmysl v poslední době výrazně stoupá s tím, jak firmy začínají stěhovat své know-how za oceán – do Ameriky a do Číny. Třeba francouzský Renault už loni ohlásil dohodu s čínskou automobilkou Geely o společném vývoji spalovacích motorů, které budou evidentně hlučet po planetě ještě desítky let po roce 2035 bez ohledu na nějaké bruselské směrnice.
Kapitál finanční i intelektuální z evropského autobyznysu prostě nezůstane ladem, jen ten výnos bude konzumovat někdo jiný než Evropané.
A nejde jen o automobilky. Před pár dny oznámila velké úspory společnost BASF. Největší chemička v Evropě. Mimochodem, právě chemie je vedle aut oborem, v němž stále stačíme na světovou konkurenci. Zatím. BASF osmdesát procent úspor v podobě rušení pracovních míst plánuje ve svých evropských závodech. První provozy jsou zavírány, zařízení se rozebírá a stěhuje do USA.
To bude jistě skvělá úspora emisí, až se z těch komínů přestane čoudit.