Módní přehlídka
Rozhovor
Móda může být prostředkem společenské změny, říká návrhářka Jana Horejšová o dnešní přehlídce Layers
V pražském divadle La Fabrika dnes proběhne módní přehlídka Layers, za níž stojí česká návrhářka Jana Horejšová, známá pod značkou On The Boat. Tato performativní show si klade za cíl odhalit vrstvy ženské duše a rozbít stereotypy spojené s ženskými rolemi. V rozhovoru nám návrhářka přiblížila filozofii své značky, výzvy při budování kariéry a inspiraci, která stojí za touto netradiční přehlídkou.
redaktorka
Módní návrhářka Jana Horejšová, působící pod značkou On The Boat, klade důraz na udržitelnost a ve svých návrzích využívá upcyklaci. Její nejnovější projekt, módní přehlídka Layers, představuje nejen oblečení, ale také silné téma – vrstvy ženské duše a boření stereotypů, které společnost ženám přisuzuje.
Tato performativní show, která se koná dnes v divadle La Fabrika, slibuje zážitek, jenž propojuje módu s hlubšími společenskými tématy. V rozhovoru s návrhářkou jsme nahlédli do zákulisí příprav představení i do jejího kreativního procesu.
Co vás inspirovalo k tomu stát se módní návrhářkou a jak vznikla vaše značka On The Boat?
Stát se návrhářkou pro mne byla asi první i poslední volba již při rozhodování se na jakou střední školu jít. Asi mne nic konkrétně neinspirovalo, spíše to byla neustálá touha něco tvořit z látek. Vlastní značka je nejspíše vykrystalizování této touhy a letité práce v různých oborech textilního odvětví.
Jak byste popsala hlavní filozofii a vizi své značky?
Hlavní filozofie je udržitelnost a cirkulární oděvnictví, upcycling a šíření této myšlenky dál.
Vaše chystaná módní přehlídka má bořit stereotypy, na jaké z nich chcete upozornit?
Přehlídka upozorňuje na křehký vnitřní svět ženy a na stereotypní ustálené fráze, se kterými se každá žena potýká ve svém okolí. Jde konkrétně o nároky na to, jaká by měla žena být, jak by měl vypadat její život a co se od ní očekává.
Proč jste přehlídku nazvala Layers?
Vrstvy jsou přesně to, co uvidíte na ranveji v rámci oblečení. A vrstvy ženské duše budeme odkrývat v průběhu jednotlivých performancí. Nejde tedy o klasickou módní přehlídku s obyčejným catwalkem.
Jakým způsobem propojujete design a módu s ožehavými ženskými tématy?
Pomocí růžových odstínů a velmi ženských materiálů. Oděv jako takový má přímý vliv na náladu, pocity i roli ženy, jakou chce hrát a jak se chce prezentovat. Všechny tyto aspekty jsou v kolekci použité tak, aby vyzdvihly dané ženské téma, kterých se na ranveji bude řešit celkem šest.
Jak se podle vás móda může stát prostředkem pro společenské změny?
Móda vždy reaguje na politickou, environmentální nebo jinou aktuální situaci ve světě, jakou může být i válka, terorismus, živelní katastrofy, změna režimu a podobně. V rámci zahraničních fashionweeků tak můžeme vidět, že designéři reagují na tyto situace. Pokud se kolem věhlasné značky, která má názor, vytvoří dostatečně silná komunita, dokáže své myšlenky velice rychle posouvat dál a šířit je.
Jaké publikum byste ráda oslovila svou módní přehlídkou a proč?
Samozřejmě ženy. A v další řadě všechny, kteří se drží zaběhnutých tvrzení a struktur, které se snaží ženu škatulkovat a určovat jí, jakým způsobem by se měla oblékat, chovat a vést svůj život.
Jaké materiály a techniky preferujete při navrhování?
Materiály pro tvorbu organické kolekce preferuji určitě certifikované, recyklované nebo z organických materiálů. Pro upcyclovanou tvorbu jsou to samozřejmě materiály ze secondhandů a deadstocku, což je odpad z průmyslové výroby. Dokážu jej přetvořit v nositelné stylové kousky.
Kde čerpáte inspiraci?
Hlavně v secondhandu, když procházím uličky s rozličnými oděvy a hlavou se mi začínají honit nápady na modelové úpravy a přetváření oděvu.
Jaký je proces tvorby módního kousku od představy až po finální produkt?
Pokud se bavíme o upcyclaci, je potřeba najít jako první vhodný model, následně promyslet technologický postup, ale pozpátku. To znamená, že nejprve oděv rozpářu do míry, která je potřeba, rozpárané části nastříhám podle střihu tak, aby nově sešité části vytvořily a dokončily upcyclační proces a vznikl nový model.
Musela jste překonat při budování své kariéry v módním průmyslu nějaké výzvy?
Bylo to hlavně zjištění, že pokud chcete budovat značku a tvořit oblečení, rozhodně nevystačíte pouze s pravítkem, nůžkami, šicím strojem a znalostmi technologie. Nikdo vás nepřipraví na to, že se musíte stát i obchodním zástupcem, marketingovým stratégem, PC technikem, asistentem prodeje, psychologem, office managerem, time managerem, stylistou, řečníkem, účetním... A určitě bych našla i další pozice.
Móda je často spojována s konzumem. Je to podle vás pravda?
Móda je spojována s konzumem, pokud ji nakupujeme ve fast a ultra fast fashion. Dá se ale spojovat i se stylem, trendem a sebevyjádřením. Vše záleží na našem přístupu k ní.
Jaké jsou vaše cíle a sny do budoucna, pokud jde o vaši značku a vaši práci návrhářky?
Velmi ráda bych se spojila s velkým oděvním řetězcem, který pálí nebo jinak likviduje své neprodané zásoby oblečení. A tyto oděvy bych ráda upcyclovala ve spolupráci s daným řetězcem.
Jaká byla vaše největší inspirace během kariéry?
Nově jsem navázala spolupráci s výrobcem přístrojů na nahřívaný tabák Ploom. Partnerství přinese nejen podporu lokální módní tvorby, ale zároveň otevře i mnohá společenská témata. A právě moje zatím největší inspirace byla tato spolupráce.
Dostala jsem zadání vytvořit růžové modely v zimním období. Vlezla jsem tedy do secondhandů a namísto obvyklých sak, kalhot a košil, které tradičně v černých a šedých barvách zpracovávám, jsem musela hledat růžové odstíny. Z ramínek na mě najednou koukalo nespočet růžových svetrů, blůz a šál. A já jsem začala vytvářet naprosto nové modely.
Jana Horejšová (42)
Vystudovala SPŠT v Liberci a působila ve značce Pietro Filipi.
Svou kariéru návrhářky zahájila ekologicky zaměřenou kolekcí, soustředící se na oblečení z organických textilií.
Obléká osobnosti české herecké, hudební a divadelní scény.
Minulý rok prezentovala své kolekce na jarním Mercedes-Benz Prague Fashion Week (MBPFW).
Účastnila se doprovodného programu podzimního Pařížského Fashion Weeku.