Zelená zástěra Starbucks jako klíč k úspěchu

Obsluha kavárny musí nosit tmavé tričko

about.starbucks.com (publikováno se svolením)

Kávový byznys

Konec záchodové inkluze a zářící zelená zástěra. Starbucks si jde cílevědomě pro zákazníky

Jak vzkřísit uvadající firmu? Převléknout zaměstnance. Baristé severoamerické části Starbucks budou muset od 12. května nosit pod zástěrou jednobarevná černá trička. Není to jediná novinka, s níž čerstvý šéf kavárenské franšízy Starbucks přišel, i tak si ale Brian Niccol od nové uniformy zaměstnanců slibuje lepší výsledky. Kávovému impériu už rok padají tržby a potýká se s rezistencí odborů. Co dalšího firma chystá?

ptk

Zástěra má na milovníky kávy zřejmě pozitivní vliv. Jak firma uvedla, na tmavém tričku má totiž „ikonická zelená vyniknout a vytvořit pro zákazníky pocit důvěrnosti“.

Konec je také s kalhotami v barvách námořnické modři, šedé nebo hnědé. Povolené budou pouze khaki, černé nebo denim džíny. Bude to stačit?

Americký provozovatel kaváren si totiž už čtvrté čtvrtletí za sebou všímá odlivu příznivců. Tak dlouhou „neoblibu“ ještě nezažil.

Zákazníky odrazovaly vysoké ceny a také nutnost si na horký životabudič dlouho počkat. Není to jediný problém. Stovky poboček se spojily do odborů, které vyžadují vyšší mzdy a lepší pracovní podmínky.

Příchod nového ředitele odboráře nepotěšil, nejenže škrtl přes tisíc administrativních míst, při nástupu si vyjednal nevídané výhody.

Do centrály v Seattlu létá jen občas a na odměnách si může za rok přijít na 100 milionů dolarů (přes 2,3 miliardy korun).

Niccolova úprava firemní uniformy má zákazníkům zprostředkovat „jednotnější zážitek“ z návštěvy kavárny a stanovuje jasná pravidla pro jednotlivé franšízy. Zbude jim tak údajně více času na vaření skvělých nápojů a hýčkání návštěvníků.

Podle odborů je unifikace šatstva jen ztrátou času, která obě strany zdržuje od vyjednání spravedlivých podmínek pro zaměstnance. Odboroví předáci žádají, aby se nový dress code nevztahoval na provozovny, které se přidaly k odporu.

Jenže ředitel hledá místa, kde může optimalizovat provoz. Na začátku roku proškrtala společnost 30 procent nabídky jídel a nápojů s cílem zkrátit čekací dobu.

O propouštění už byla řeč, zefektivnění provozu má přinést také méně inkluzivní přístup k toaletám. Nově je budou moci použít jen platící zákazníci.

Návrat ke kávovým kořenům má symbolizovat úprava názvu řetězce na „Starbucks Coffee Company“. Z kategorie posílení osobní vazby k mezinárodní kavárně je také comeback kreslení na kelímky baristy a znovuzavedení samoobsluhy s mlékem a cukrem.

Niccol prohlásil, že zákazníci řadu změn přijali pozitivně a „i když je stále co zlepšovat“, kávový kolos je podle něj „na správné cestě“. Jestli je to skutečně tak, ukáže finanční zpráva, kterou by společnost měla zveřejnit během několika týdnů.

Změny se zřejmě týkají pouze Spojených států. Mluvčí Kateřina Kubíčková, která se pro českou síť Starbucks stará o styk s veřejností, k tomu uvedla: „V tuto chvíli nemáme žádné aktualizace o změnách pro trhy nebo regiony mimo Severní Ameriku.“