Hrot24.cz
Jablečná přirážka a „Ostblock diskont“

Jablečná přirážka a „Ostblock diskont“

České firmy musejí ve srovnání s konkurencí nabídnout slevu. Dokud bude tohle trvat, budeme „zemí levné ekonomiky“.

Miroslav Zámečník

Miroslav Zámečník

hlavní analytik

Rozdíl mezi iPhonem a jeho konkurenty měřeno funkčností bude mnohem menší, než by odpovídalo „jablečné přirážce“, kterou se chystá po středeční premiéře nové modelové řady během několika týdnů zaplatit odhadem devadesát milionů lidí ze všech koutů světa. Neboť přesvědčení o tom, že iPhone je něco víc než chytře vymyšlený, krásně navržený a perfektně vyrobený mobil, je hluboké a fanoušci Applu jsou schopni se o tom hádat do krve.

Srovnatelnou loajalitu, pokud jde o nějaký průmyslový výrobek, vyvolává snad jen Tesla, a to navzdory tomu, že dílenské zpracování jejích elektromobilů je pod psa.

Miliarda uživatelů zařízení s logem nakousnutého jablka, z nichž většina je přesvědčená o superioritě značky, pak umožnila proměnit Apple v nejhodnotnější firmu na světě se současnou tržní kapitalizací kolem 2,5 bilionu dolarů. Náskok před světovou dvojkou (Microsoft) je momentálně něco přes 170 miliard, tedy asi tolik, kolik je tržní kapitalizace německé jedničky, dodavatele podnikových informačních systémů SAP. Ten je ovšem v první globální stovce korporátních gigantů obchodovaných na burzách až 75. v pořadí.

Když miluješ brand

Apple se snaží využít loajální klientské báze k tomu, aby nabaloval na hardware služby, které by měly přinést další růst, ale iPhony mají pořád poloviční podíl na tržbách. Elon Musk se nemůže těšit na ten den, až Apple přijde na trh se svým dlouho ohlašovaným iCarem, už jenom proto, že tam nějaké špatně vyrobené díly nikdo nenajde ani pod elektronovým mikroskopem. Věrnost „love brandu“, kde dražší modely umožňují vydělat na každém prodaném kousku fantastické ziskové marže, služby a nové projekty možná dopomůžou k tomu, aby se Apple třeba už příští rok stal první firmou s tržní kapitalizací překračující hranici tří bilionů amerických dolarů. Porovnávat tento ukazatel s HDP nějaké země je často opakovaný nesmysl, ale lidé to mají hrozně rádi, a tak se to často používá. Bůh odpusť, ale český HDP bude letos něco pod 300 miliardami amerických dolarů… To jen abyste věděli.

Němci sice mají v první stovce jen tři firmy (SAP, VW a Siemens), ale jejich oprávněnou pýchou je „Mittelstand“, malé a střední podniky, jejichž akcie na burze nikdo neviděl, ale přesto mnohé z nich mají ve vysoce specializovaných tržních nikách stejné postavení jako iPhone mezi mobily. Jejich obrat se nepočítá v desítkách, ba ani v jednotkách miliard eur, ale ziskové marže, ty jsou ajfouňácké.

Sleva z Východu

Český problém je v tom, že dobrých firem máme docela hodně, ale počet těch, které by platily ve svém oboru za globální špičky a mohly požadovat cenovou prémii, je opravdu velice omezený. Naopak se dodnes běžně vyskytuje to, čemu se říká „Ostblock diskont“, tedy že třeba proti německé přímé konkurenci musíte nabídnout slevu, a ne malou. Dokud bude toto trvat, budeme „zemí levné ekonomiky“, a tedy ve srovnání s prvoligovými hráči i zemí nízkých platů.

Budovat brand je běh na hodně dlouhou trať a nejrychlejší zkratkou může být akvizice zavedené „západní“ značky. Kde se co vyrábí, když je to vyrobeno prvotřídně, na tom až tolik nezáleží, ostatně i váš nový iPhone bude mít na krabičce drobným písmem nejspíš napsáno „Assembled in PRC“, neboť jej smontovali někde v deltě Perlové řeky v Čínské lidové republice. A nikoli ve fabrikách Applu, ale jeho dvorního dodavatele, tchajwanského Foxconnu. Lví podíl na ziscích jistěže bere Apple.

Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot.