Starý funguje, tak proč kupovat nový?
Foto: Farknot Architect / Shutterstock.com
Hubnutím k zisku. Pomůže Applu tenčí iPhone znovu zaujmout zákazníky?
Nejvýnosnější produkt Applu se možná konečně dočká tolik potřebné změny. Technologický obr se chystá k jednomu z nejodvážnějších kroků za poslední léta. Firma doufá, že uvedením užší verze iPhonu obnoví zájem o svůj klíčový zdroj příjmů.
ptk
Elegantnější verze v rámci nové řady iPhonu 17 by se měla na trhu objevit ještě letos. Jednalo by se o nejvýraznější designovou proměnu přístroje od uvedení iPhonu X v roce 2017, kdy Apple zrušil domovské tlačítko. Bude to ale zákazníkům stačit? Na to se ve svém článku ptá americký zpravodajský web CNN.
iPhony sice Applu bez větších výkyvů vydělávají a celkové příjmy firmy meziročně vzrostly o čtyři procenta, tržby za samotné smartphony se ale drží na podobné úrovni jako loni.
Navíc v minulém čtvrtletí nesplnily očekávání expertů. Zákazníci se zdráhají vyměnit své starší modely za novější a nechávají si telefon déle než dřív.
Apple zároveň bojuje se silnou domácí konkurencí v Číně a přichází o pozice. Musí proto znovu nastartovat svůj klíčový byznys.
Není to nic nového – Apple už delší dobu čelí tlaku, který ho nutí investovat do vývoje, přestože trh se smartphony stagnuje a podmínky na čínském trhu jsou tvrdé. Sázka na umělou inteligenci v iPhonu 16 se nevyplatila tak, jak si firma představovala. Společnost proto možná bude muset vsadit na vzhled telefonu.
„Apple nikdy nebyl pod takovým tlakem. Může za to hlavně ovládnutí trhu Samsungem a jeho rozměrnějšími obrazovkami,“ říká Patrick Moorhead, šéf a hlavní analytik poradenské společnosti Moor Insights & Strategy.
„Žiletkovější“ iPhone 17 bude o dva milimetry užší než poslední verze. Subtilnější stavba má být hlavním motorem prodeje, jinak ale výrobce zachová řadu funkcí jako u současných iPhonů. Zachováno bude například samostatné tlačítko na fotoaparát.
Strategie by mohla zabrat hlavně na čínské zákazníky, kteří si na design hodně potrpí. Je to úvaha správným směrem – meziročně tam totiž tržby Applu klesly o 12 procent, tedy o 2,5 miliardy dolarů (přibližně 58,75 miliardy korun) – na 18,5 miliardy dolarů (cca 434 miliard korun).
Prodeje samotných iPhonů na čínském trhu se ve čtvrtém čtvrtletí propadly o čtvrtinu, hlavně kvůli konkurenci domácích značek. Loni v srpnu předstihla americkou firmu čínská společnost Xiaomi a stala se světovou dvojkou v prodeji smartphonů.
Znovu je potřeba položit otázku: Bude zeštíhlení stačit? Konkurence nespí – a dokonce je napřed. Samsung oznámil elegantnější variantu svého nejnovějšího telefonu, na trh uvede model Galaxy S25 Edge.
Čínská značka Oppo v únoru představila tenkou verzi svého skládacího telefonu Find N5. Apple je navíc nucen bojovat i o své vlastní zákazníky – bude je muset přesvědčit, že se mají vzdát starší verze svého přístroje.
iPhony se už nevyvíjejí tak rychle jako v desátých letech nového století. Novinka například nepřinese tak revoluční změnu, kterou bylo odemykání pomocí otisku prstu.
Dříve si majitelé nechávali přístroj s logem nakousnutého jablka průměrně 34 měsíců, teď jim výměna trvá ještě o tři měsíce déle.
Firma si hodně slibuje od Apple Intelligence – nového systému využívajícího umělou inteligenci, jehož součástí má být i vylepšená Siri. Ta by měla zvládat úkony v aplikacích za uživatele a využívat při odpovědích data uložená v telefonu. Společnost ale její uvedení odložila.
Kterým směrem se firma vydá, ukáže vývojářská konference, která se bude konat 9. června. Mohla by napovědět, jestli je pro zákazníky větší prioritou design, nebo právě slibovaný technologický pokrok.
Experti ale tvrdí, že než se smartphone od Applu díky umělé inteligenci stane opravdu chytrým, není žádný důvod kupovat si sedmnáctku – uživatel si úplně vystačí s patnáctkou nebo čtrnáctkou.