Boj o záchranu planety
Duchovní otec Green Dealu: Bohatí musí chudým zaplatit zelenou budoucnost
Architekt evropského Green Dealu Frans Timmermans z Nizozemska tvrdí, že je třeba v dekarbonizaci evropské ekonomiky a společnosti pokračovat. Změny mají zaplatit hlavně bohatší Evropané.
redaktor
Průkopník konceptu zelené a dekarbonizované Evropy Frans Timmermans se nevzdává svých radikálních plánů. V roce 2023 skončil v Evropské komisi Ursuly von der Leyenové a vrátil se na domácí politickou scénu v Nizozemsku jako šéf druhé nejsilnější strany v parlamentu – zelených socialistů.
Tvrdí, že pokud Evropané mají přejít na nové ekologičtější vytápění (v Nizozemsku chtějí od roku 2026 zakázat prodej nových plynových kotlů) a elektromobily, je nutné, aby se na této politice podílela zejména bohatší část společnosti. Podle něj dosavadní evropské dotace využívaly hlavně bohatší domácnosti, které si například koupi elektromobilu nebo solárních panelů mohly dovolit.
„Veřejné peníze šly k lidem, kteří je ve skutečnosti nepotřebovali,“ řekl bývalý místopředseda Evropské komise Financial Times. V současnosti se mají vlády zemí evropské sedmadvacítky zaměřit na dotace pro nejchudší obyvatele, aby se podpořil odklon od fosilních paliv.
Obává se, že pokud nezvítězí v unijních zemích prvek solidarity, kdy bohatí budou za zelenou transformaci platit v rámci daňového systému více než chudí, celý koncept politiky Green Deal zkolabuje. Je ale přesvědčen, že starý kontinent má v této politice pokračovat i přes nesouhlas části společnosti.
Timmermans také odmítá argumenty manažerů některých evropských automobilek, že přechod na elektromobilitu byl v době jeho úřadování v Komisi v letech 2019 až 2023 uspěchán a prosazován na sílu.
Německý kancléř Olaf Scholz i italská premiérka Giorgia Meloniová už vyzvali vedení nové Evropské komise, aby zrušila pokuty za nedodržení závazků ve snižování produkce oxidů uhlíku v automobilovém sektoru, který se potýká s propadem poptávky po nových vozech s elektrickými motory a začíná také plánovat propouštění.
To Timmermans rozhodně odmítá. Podle něj evropské automobilky ve vývoji elektromobilů zaspaly a nechaly se „předběhnout“ čínskými a jihokorejskými výrobci. Souhlasí nicméně s tím, že v EU chybí dostatečná dobíjecí infrastruktura pro auta s bateriemi.
Jedná se ale podle něj o chybu národních vlád unijní sedmadvacítky. Navrhuje, aby Brusel ve velkém dotoval zelené technologie, díky čemuž by se evropský průmysl dokázal vyrovnat americké nebo čínské konkurenci.