Fialova nutella aneb Jak se premiér probudil ze stoleté hibernace
Podle šéfky Potravinářské komory Dany Večeřové premiér „kašle“ na české výrobce a raději se natáčí s nákupním vozíkem. Má pravdu, takhle trapno tu už dlouho nebylo.
redaktor
Nejprve krátký komentář k údivu pana profesora nad rozdílem cen potravin mezi Českem a Německem. Jako dítě, které vyrůstalo v devadesátých letech, si pamatuji, jak moje máma v supermarketu, kam jsem se jí občas jako každé správné dítě vetřel, zrychlila krok u regálu s cukrovinkami. Typický bílo-červený regál se sklenicemi Nutelly pak doslova proletěla.
Ne kvůli snad tomu, že by zrovna myslela na mé zdraví a štíhlou linii. „Je toho ale málo a je to drahé,“ říkala máma – samoživitelka, která počítala každou korunu. Tehdy nemluvila přímo o Německu, ale obecně o tom, že u sousedů jsou tyhle věci levnější. Domů jsme nakonec odešli s českou Nugetou, která mi ale tolik nechutnala…
Premiér vozík tlačící
Když jsem si později začal uvědomovat hodnotu věcí, musel jsem dát mámě za pravdu. Časem jsem si na pomyslný seznam toho, co nekupovat, přidal další potraviny, které u nás v Česku cenově ani kvalitativně neobstojí: mražená pizza, instantní jídla, chipsy, tuňák v konzervě… a kromě potravin také drogerie. Kdo nemá jasný a přesný přehled, měl by se stát čtenářem výstupů spotřebitelského sdružení dTest. Výsledky jeho nezávislých testů, které pravidelně hodnotí i potraviny ze sousedních trhů, mají svoji váhu.
Jak je možné, že tohle neví předseda vlády? Tlačení nákupního vozíku přes parkoviště supermarketů v Česku a Německu si opravdu mohl odpustit. Stačilo se orientovat v místě, prostoru, a hlavně na trhu. Jeho zjištění, že potraviny v Německu jsou levnější a kvalitnější a je to třeba „řešit“, jsou vskutku na pováženou.
V minulosti se tomu hodně věnoval zmíněný dTest a nejčtenější deník Blesk k tomu měl velkou kampaň. To snad premiér nikdy nenakupoval? Vážně to působí jako probuzení Sněhurky po mnohaletém spánku. Jenže zatímco Grimmové měli Sněhurku „stále svěží a krásnou, s pletí bílou jako sníh, rty rudými jako krev, vlasy černými jako eben“, my máme jen zmateného Fialu. Kterého navíc ze spánku neprobudil „švarný princ“, ale očividně úplně bezradný markeťák, který zrovna neměl ten den co dát na „socky“.
Potravinářská komora se zlobí
Pro spoustu lidí bylo Fialovo podivování se nad dvojími cenami k smíchu. Má tohle vážený pan profesor a nejmocnější politická figura v zemi zapotřebí? To, jak chce Petr Fiala budovat svůj mediální obraz, je jistě jeho věc. Podle prohlášení Potravinářské komory však svou podivnou mediální aktivitou Česku nijak nepomohl, a dokonce prý český trh poškodil.
„Premiér by měl hledat konstruktivní řešení, jak zlevnit potraviny v Česku. Ale takhle s odpuštěním kašle na české výrobce a raději se natáčí s nákupním vozíkem,“ řekla šéfka potravinářů Dana Večeřová. Ve svém vyjádření pro Seznam Zprávy byla o něco konkrétnější. Fiala by se prý měl zajímat o to, proč je v Německu nižší sazba DPH na potraviny nebo proč mají Češi jednu z nejvyšších cen energií v Evropě, což v důsledku zvyšuje také ceny potravin. Večeřová se dokonce obává, aby Češi nepojali Fialovo video jako doporučení jezdit nakupovat do zahraničí: „To by bylo pro náš potravinářský trh destruktivní.“
Zatím bez happy endu
Fialovo ignorantství nicméně není žádná novinka. Už v dubnu premiérův poradce Štěpán Křeček doporučoval, ať nespokojení Češi jezdí nakupovat za hranice. „Radím lidem, aby jezdili na nákupy do Polska, pokud se jim to vyplatí. Koukám se na to z pohledu lidí. Platí, že je to skutečně výhodnější,“ prohlásil v CNN Prima News.
Na konci pohádky o Sněhurce se princezna „skvostně vystrojila a vydala na princův hrad“. V naší verzi Fiala odletěl do Afriky. Tak snad alespoň tam jeho aktivita bude mít nějaký pozitivní dopad. Protože u pohádek se právem očekává happy end.