Norsko míří k elektrické budoucnosti: 90 % nových aut jezdí na elektřinu

Norsko míří k elektrické budoucnosti: 90 % nových aut jezdí na elektřinu

Shutterstock.com

Elektromobility

Norsko míří k elektrické budoucnosti: 90 % nových aut jezdí na elektřinu

Norsko se stalo světovým lídrem v elektromobilitě. V roce 2024 tvořily v Norsku plně elektrické vozy téměř 90 % všech nově prodaných automobilů. Země si tak výrazně přiblížila ambicióznímu plánu – od roku 2025 registrovat výhradně auta na elektřinu. Podle dat Norské federace silniční dopravy (OFV) podíl elektromobilů vzrostl z 82,4 % v roce 2023 na 88,9 % v roce 2024.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Nejprodávanějšími značkami byly Tesla, Volkswagen a Toyota. Čínské elektromobily, v čele se značkami MG, BYD a XPeng, si upevnily pozici na norském trhu a dosáhly téměř 10% podílu na nových prodejích. „Norsko je první zemí na světě, která prakticky vyřadila benzinová a dieselová auta z trhu s novými vozy,“ říká Christina Bu, šéfka Norské asociace pro elektromobilitu.

Politika cukru a biče

Norsko dlouhodobě uplatňuje strategii kombinující dotace pro elektromobily a penalizace pro spalovací vozy. Plně elektrická auta jsou osvobozena od dovozní daně a DPH, zatímco benzinové a dieselové vozy čelí vysokému zdanění. Přestože byly některé výjimky zrušeny v roce 2023, konzistentní politika přinesla ovoce.

„V jiných zemích často zavedou daňové úlevy, ale po čase je stáhnou. To je chyba,“ vysvětluje Bu. Další výhodou Norska je absence silné automobilové lobby, která by se stavěla proti vyšším daním. „Nejsme zemí s vlastními výrobci aut, takže historicky bylo zdanění vozidel jednoduché,“ doplňuje Ulf Tore Hekneby, šéf největšího norského dovozce aut Harald A. Moeller.

Podle Cecilie Knibe Kroglund, náměstkyně ministra dopravy, je klíčové nabízet pobídky místo zákazů. „Zákazy by lidi rozčílily. Nikdo nemá rád, když mu někdo diktuje, co má dělat,“ říká.

Budoucnost elektromobility v Norsku

Přestože elektromobily dominují, ne všichni kupující je preferují. „Hlavními zákazníky spalovacích motorů zůstávají půjčovny aut, protože turisté často neznají nebo nevěří elektromobilům,“ vysvětluje Hekneby. Přechod na elektromobilitu navíc nutí přizpůsobit se další sektory. Na čerpacích stanicích se tradiční pumpy nahrazují rychlonabíječkami. „Do tří let budeme mít více nabíječek než pump,“ uvádí Anders Kleve Svela z největšího norského prodejce paliv Circle K.

Pro uživatele však přechod na elektromobily znamená i nové zvyklosti. „V zimě nabíjení trvá déle. Někdy mi chybí možnost natankovat za pět minut,“ přiznává Desire Andresen, která nabíjí své auto u Oslo. Přesto oceňuje výhody: „Je to lepší pro životní prostředí a dieselové vozy tolik zapáchají.“