Praha potřebuje jasné řešení pro elektromobily, ne polovičaté kroky
Praha stojí na křižovatce rozhodování o budoucnosti elektromobility ve městě. S blížícím se koncem roku hrozí, že se elektromobily od 1. ledna 2025 ocitnou bez jakýchkoliv parkovacích výhod oproti vozidlům se spalovacími motory. Návrh náměstka primátora Hřiba, který počítá s 50% slevou na parkování ve fialových návštěvnických zónách, sice míří správným směrem, ale neřeší klíčové problémy elektromobility v Praze.
Tomáš Prouza
Představme si situaci uživatele elektromobilu. Zatímco doposud kdekoli v rámci zón placeného stání zaparkoval zdarma a nemusel nic víc řešit, od příštího roku bude nucen pátrat, kde jsou fialové zóny, protože modré mu budou zapovězeny, řešit placení přes aplikaci a obávat se, zda fialové zóny nebudou postupně rušeny ve prospěch rezidenčních modrých zón. Tento návrh nejenže neposkytuje uživatelský komfort, ale ani nepřináší významnou motivaci pro přechod od spalovacích motorů.
Přitom řekněme si narovinu – parkování zdarma v hlavním městě je jedním z mála skutečně užitečných benefitů, které řidiče motivují k přechodu na bezemisní dopravu. A pozitivní motivace je vždy tím lepším řešením oproti restrikcím, jako je například omezení taxi a rozvážkových služeb pouze na bezemisní vozidla, o kterých někteří představitelé města čas od času na veřejnosti mluví, aniž by třeba na chvíli přemýšleli o praktických dopadech těchto nápadů ve městě, kde chybí dostatečná dobíjecí infrastruktura.
Počty elektromobilů stále tvoří zanedbatelný podíl
V této souvislosti je důležité připomenout, že počty elektromobilů jsou stále mizivé a neohrožují plynulost dopravy ani parkovací kapacity v hlavním městě. Aktuálně je v Praze registrováno 1 167 000 vozidel, z toho je elektrických (BEV+PHEV) pouze 22 000, což představuje 1,9 % všech registrovaných vozidel. Ve Středočeském kraji, odkud řada řidičů do hlavního města denně dojíždí, je situace ohledně počtu elektromobilů a hybridů ještě méně příznivá – z 983 000 registrovaných vozidel je elektrických pouhých 8 000, tedy 0,8 %.
Tyto nízké počty elektromobilů dokazují, že prodloužení stávající výhody parkování zdarma nejenže nepovede k přetížení zón placeného stání, jak tvrdí autoři tohoto nápadu, ale ani nebude mít zásadní negativní dopad na městské finance. Naopak, motivace v podobě jednoduchého a srozumitelného benefitu může pomoci urychlit přechod na elektromobilitu a tím i ekologizaci dopravy ve městě.
Praha potřebuje dlouhodobou koncepci
Podpora elektromobility je jen jedním z mnoha dílků rozsáhlé skládačky systému parkování v Praze. Proto je nutné toto téma řešit komplexně a není koncepční přijímat dílčí a narychlo sepsaná řešení bez jakékoliv analýzy dopadů jen proto, že nás tlačí čas. Rada hlavního města by proto měla návrh náměstka primátora Hřiba odmítnout a prodloužit stávající výhody pro elektromobily minimálně o rok, ideálně pak do doby, než bude nalezeno skutečně koncepční řešení. To by mělo být součástí širší reformy zón placeného stání a zahrnovat nejen krátkodobé parkování, ale i dlouhodobé výhody pro rezidenty a abonenty.
A nesmí opomenout ani problematiku zásobování, které se zejména v širším centru Prahy potýká s obrovskými logistickými problémy. Cílem by měl být jednoduchý, přehledný a motivační systém, který zajistí, že přechod na elektromobilitu bude pro Pražany i pražské firmy nejen ekologickou volbou, ale i praktickou a ekonomicky výhodnou alternativou.
Klíčový signál pro budoucnost
Rozhodnutí Rady v této věci bude klíčovým signálem pro budoucnost elektromobility v hlavním městě. Schválení pouze dílčích a nedostatečných opatření by mohlo zhatit dosavadní pokrok a demotivovat obyvatele i podnikatele, kteří již investovali do čistější dopravy. Mnohdy právě proto, že chtěli bez starostí a zdarma parkovat. Praha si zaslouží řešení, které odpovídá její ambici být moderním, udržitelným a k životnímu prostředí přívětivým městem.
Vedle promyšlených pravidel provozu a parkování, které budou motivovat Pražany k udržitelné mobilitě, je potřeba koncepčně řešit i zoufale chybějící dobíjecí infrastrukturu. V okrajových rezidenčních částech a na záchytných parkovištích má smysl stavět spíše hustou síť pomalých (a tedy levnějších) dobíjecích stanic, protože se dá předpokládat, že u nich bude vozidlo stát delší dobu. Ale v centrálních oblastech Prahy, kam lidé jezdí na jednání, za úřady nebo do restaurací či za kulturou, by se měla Praha soustředit na výstavbu rychlodobíjecích bodů.
Pokud si lidé budou moci dobít své auto během návštěvy divadla, výstavy nebo restaurace, stane se to běžnou součástí jejich života – a ve spojitosti se správně nastavenými pravidly parkování to opět podpoří přechod na elektromobilitu. Nemusíme navíc vymýšlet dávno vyzkoušené. Stačí se podívat do měst, kde to již dávno funguje a kde lidé díky ekologické dopravě dýchají mnohem čistší vzduch.
Autor je prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR