Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Čínská hrozba pro Ferrari. BYD představil elektrický supersport za 233 tisíc dolarů

Čínský výrobce automobilů BYD představil nový elektrický supersport, který dosahuje rychlostí srovnatelných s modely od legendárního italského výrobce Ferrari. Model U9 půjde na trh pod luxusní značkou Yangwang.  

Čínská hrozba pro Ferrari. BYD představil elektrický supersport za 233 tisíc dolarů
BYD Yangwang U9 | foto BYD

Podle Číňanů bude U9 moci dosáhnout maximální rychlosti téměř 310 km/h. Z nuly na 100 km/h pak zrychlí za 2,36 sekundy. To jsou výkony plně srovnatelné se supersporty Ferrari, jehož hybridní model SF90 Stradale zrychlí na 100 km/h za 2,5 sekundy. Čím BYD ale Ferrari porazí určitě, bude cena – mluví se o 233 tisících dolarech, tedy v přepočtu 5,2 milionu korun. Dodávky mají začít toto léto.  

U9 bude poháněn platformou e4 a také systémem Intelligent Body Control System DiSus-X. Stejně jako u předchozích modelů BYD bude mít U9 lithium-fosfátový akumulátor (LFP). Tyto typy baterií se stávají stále oblíbenějšími mezi výrobci elektromobilů, protože nevyžadují vzácné kovy jako například kobalt, což je činí mnohem dostupnějšími. 

BYD v roce 2023 vyrobil více než tři miliony vozidel, více než polovina z toho byla čistě elektrická, zbývající počty připadly na auta s hybridním pohonem. Velká část vozů z nabídky BYD je v dostupném cenovém rozmezí – některé z nejpopulárnějších modelů lze pořídit už za 74 tisíc jüanů, v přepočtu 270 tisíc korun. 

Yangwang U9

Hlavní trh BYD je zatím v Číně, ale automobilka má v plánu globální expanzi. Loni oznámila otevření své první evropské továrny, a to v Maďarsku. Právě tento týden maďarská média informovala o setkání premiéra Viktora Orbána se zástupci společnosti BYD, kde se plány na vznik nové továrny řešily.