Český Krumlov

Shutterstock.com

„Neberte nám domovy.“ Český Krumlov chce stavět obchvat, místní se bojí bourání

Český Krumlov by chtěl vybudovat severní obchvat. Měl by odvést dopravu, která směřuje od Českých Budějovic přes město dál k lipenské přehradě. Obyvatelé z okolí zamýšlené trasy se obávají toho, že by mohli přijít o garáže, nebo dokonce o rodinné domy.

čtk

O obchvatu mluvil na veřejném projednání na českobudějovickém krajském úřadě starosta Krumlova Alexandr Nogrády (ANO). Obchvat by měl začínat u obce Přísečná, vést k vlakovému nádraží, tunelem pod železnicí a pak navazovat na Chvalšinskou ulici zhruba v okolí grafitového dolu.

„Jsme teprve na začátku, kdy otevíráme veřejnou diskusi o severním obchvatu Českého Krumlova, jeho potřebnosti a rozsahu. Teď poběží patnáctidenní lhůta pro připomínky a stanoviska, které se budou vypořádávat. Nedokážeme teď říct, zda bude (obchvat) ve stejné podobě, změní se nebo nebude vůbec,“ řekla Věra Třísková, vedoucí oddělení územního plánování jihočeského krajského úřadu. Může to podle ní trvat několik měsíců.

Protože jde o přeložku silnice první třídy I/39, obchvat je součástí zásad územního rozvoje Jihočeského kraje. Hejtmanství zadalo vypracování studie proveditelnosti, ve které se například bude řešit památková a přírodní ochrana území nebo sčítat doprava na českokrumlovských silnicích. Hotová by měla být ke konci letošního roku, uvedla vedoucí krajského odboru dopravy Andrea Tetourová.

Obchvat ještě nemá jasně vymezený koridor, zatím jde jen o územní rezervu. Ta v předpokládané trase vytyčuje pás široký od 50 do 315 metrů. Toto vymezení se negativně dotýká vlastníků místních pozemků a domů, protože brání dalšímu stavebnímu rozvoji, uvedl Karel Matějka, jeden z majitelů. Obává se toho, že kdyby se stavěl tunel, přišel by o dům.

Na omezení stavebního rozvoje poukázal nezávislý starosta Přísečné Jiří Němeček, protože rezerva zasahuje do území obce. Takové omezení může trvat až čtyři roky, než nastane další revize záměru.

„Obchvat je podle mě zbytečný a dopravu ve městě nevyřeší. Na základě sčítání z roku 2023 projelo na vjezdu do Krumlova v Budějovické ulici skoro 23 tisíc aut. Ale na výjezdu z Krumlova ve Chvalšinské ulici už to bylo jen 9500 aut,“ řekl další z diskutujících Josef Pučil.

Na jednání byli i zástupci ministerstva dopravy, kteří poukázali na to, že se bude muset příprava severního obchvatu koordinovat s přípravou IV. železničního koridoru v Českém Krumlově a přípravou jiného silničního obchvatu, který povede kolem obce Přísečná.