Značku „bublinky“ výrobcům propůjčuje Vinařský fond
Shutterstock.com, koláž Hrot24
Tuzemské vinařství
Francouzi mají „šampaňské“, my máme „bublinky“. Češi si značkují perlivá vína, protože proč ne
První vína označená národní značkou „bublinky“ si už lidé mohou koupit ve vinotékách. Značku vlastní Vinařský fond, který ji propůjčuje vinařům. Perlivá vína vyrobená z českých a moravských hroznů musí splňovat stanovené podmínky, jejich dodržování kontroluje Národní vinařské centrum podobně jako u značky Svatomartinské.
čtk
„Značka slibuje zákazníkům jednodušší orientaci mezi českými a zahraničními perlivými víny, záruku kvality, jasně definovaný charakter a ekologické postupy při jejich výrobě díky sycení kvasným plynem,“ uvedl ředitel fondu Zbyněk Vičar.
Mezi vinařstvími, která pod národní značkou svá perlivá vína nabízejí, jsou například Patria Kobylí, Vinařství Jan Plaček, Vinařství Říha, Vinařství Šalša, Vinařství Žůrek Stanislav, Rodinné vinařství Matula a Vinařství Vajbar.
Pravidla Vinařského fondu pro „bublinky“ stanovují, že minimálně 85 procent musí tvořit odrůdy Veltlínské zelené, Müller Thurgau a Ryzlink vlašský. Zbytek může být doplněn dalšími specifikovanými odrůdami.
V případě rosé jsou povoleny odrůdy Zweigeltrebe, Svatovavřinecké a Frankovka, které musí tvořit minimálně 85 procent pro jednoodrůdová vína nebo pro výrobu cuvée.
„Veltlínské zelené používáme na výrobu perlivých vín již dlouho a máme s ním jen ty nejlepší zkušenosti. Hrozny na Frizzante selektujeme již ve vinici, stejně jako pro výrobu základního vína na sekty. U růžových ‚bublinek‘ byla naše volba jednoznačná – Frankovka,“ uvedl Bronislav Vajbar, majitel Vinařství Vajbar.
Celkem už o značku projevilo zájem 15 vinařství, která jsou v různých fázích registrace. „Jsme na začátku, ale přijetí ‚bublinek‘ je zatím vstřícné. Cena je záležitostí vinařů. Obecně ale platí, že charakterem by to měl být dostupný produkt. Cenová konkurence vín ze zahraničí je opravdu brutální a na podobné částky se naši vinaři dostanou jen stěží, nicméně sázíme na zaručenou kvalitu, jasně definovaný charakter a čistě domácí produkt,“ dodal Vičar.