Americké obchody zavírají prodejny kvůli zlodějům
Maloobchodníci investovali do bezpečnosti, ale počet incidentů stoupá, stejně jako míra použitého násilí.
redaktor
Američtí maloobchodníci se marně snaží dostat na kobylku náhodným zlodějům, nepoctivým zaměstnancům i organizovaným zločincům, kteří jim krátí zisk krádežemi v prodejnách. Retailéři investovali do bezpečnosti stovky milionů dolarů, ale očekávaný úspěch se ne a ne dostavit. Některé firmy proto kamenné obchody prostě raději zavírají.
Maloobchodník Target upozornil investory, že „úbytek“ – pěkný termín, jímž ona branže popisuje jednotlivé krádeže ze strany zákazníků, zaměstnanců i organizované krádeže – sníží jeho letošní zisk o 500 milionů dolarů razantněji než v roce 2022.
Maloobchodníci pro kutily, jako je Home Depot, a obchody typu „vše za jeden dolar“ (například Dollar Tree) uvedli, že tento „úbytek“ snížil v prvním čtvrtletí jejich hrubé marže o několik bazických bodů. I jiné firmy, jako prodejce sportovního oblečení a obuvi Foot Locker, uvádějí významný meziroční nárůst krádeží.
Sto miliard ročně
Obavy maloobchodníků z krádeží v obchodech vzrostly v důsledku pandemie a ekonomických a sociálních otřesů, jež ji provázely. Podle asociace maloobchodníků National Retail Federation tak v roce 2021 přišla celá branže o sto miliard dolarů. Od té doby se však tento problém zhoršil – ačkoli firmy do jeho řešení masivně investovaly.
Starosta New Yorku Eric Adams uvedl, že město loni zaznamenalo 45procentní nárůst stížností na krádeže v maloobchodech. Začátkem května proto oznámil plány na „ukončení zločinu v našich maloobchodech“. Snadněji se to však řekne, než udělá.
Více než osmdesát procent amerických maloobchodníků zaznamenalo v loňském roce nárůst krádeží, říká Jack L. Hayes International, poradenská společnost „prevence ztrát“. Respondenti v jeho průzkumu na místě přišli na více krádeží než v předcházejícím roce, konkrétně o 46 procent početně a o sedmdesát procent finančně. Za každý dolar, jehož ztrátě tak předešli, však uvedli ztrátu více než osmi dolarů.
Zároveň s počtem roste i násilný charakter incidentů, cituje list Financial Times Reada Hayese, ředitele Rady pro výzkum prevence ztrát (LPRC). Průzkum společnosti Insuranks.com zjistil, že 56 procent pracovníků v maloobchodě se necítí bezpečně. Kombinace obojího vyvolala obrovský nárůst firemních výdajů na bezpečnost zboží i zaměstnanců.
LPRC se společně s respondenty snaží vyvinout co nejúčelnější postupy proti krádežím, od elektronických štítků určených ke sledování kradeného zboží až po sledovací systémy na identifikaci recidivistů (případně jejich vozidel a zbraní) za využití umělé inteligence.
Naneštěstí je to vše málo platné. Maloobchodníci přiznávají, že jejich úsilí očekávaný výsledek nepřineslo. Scott Settersten, finanční ředitel výrobce kosmetiky Ulta Beauty, nedávno řekl: „Na začátku letošního roku jsme si mysleli, že se trendy úbytku díky našim investicím trochu zmírní.“ Nestalo se.
Vymahatelnost práva
Jiní maloobchodníci proto přistupují k radikálnímu řešení: prostě své kamenné prodejny zavírají. Příklad výrobce outdoorového vybavení REI a luxusního zboží Nordstrom následovaly kavárny Starbucks a uzavřely své obchody ve městech na západním pobřeží. Majitel sanfranciského obchodního domu Nordstrom řekl místním médiím, že jeho odchod odrážel „nedostatečnou vymahatelnost práva proti nekontrolovatelné trestné činnosti“.
„V konečném důsledku mohou úbytek vyřešit buď zavedení obranných mechanismů, vládní opatření na místní úrovni, nebo uzavírání obchodů,“ řekl analytikům Rick Dreiling, výkonný ředitel Dollar Tree. Pokud první dva typy opatření nebudou fungovat, přijde na řadu to poslední.