A prodejci alkoholu nebudou mít co žrát... Suchej únor je letos připraví o 1,6 miliardy korun
Populární Suchej únor představuje stále závažnější problém pro prodejce alkoholu. Ať už se jedná o hospody, či hypermarkety. Zvláště hospody, předně ty venkovské, jsou přitom od loňska zasaženy růstem DPH z čepovaného piva.
HLAVNÍ EKONOM TRINITY BANK, ČLEN NÁRODNÍ EKONOMICKÉ RADY VLÁDY
Loni se kampaně Suchej únor aktivně zúčastnilo dosud rekordních sedmnáct procent dospělé české populace (roku 2023 to bylo ještě jen třináct procent), tedy vůbec poprvé přes milion lidí, konkrétně zhruba 1,2 milionu.
Po víceméně stagnaci mezi lety 2022 a 2023 se obnovil růst popularity akce. Už v letech 2017 až 2022 její obliba výrazně narůstala, postupně z počáteční úrovně tří procent zapojené dospělé populace.
Kvůli akci, při níž se Češi na celý měsíc (nebo i déle) vzdávají konzumace alkoholu, přicházejí jeho prodejci o stále významnější část svých tržeb. Letos lze jejich ztrátu vyčíslit na zhruba půl miliardy korun.
Ze zprávy Alkofakta 2020, kterou sestavili organizátoři Suchýho února a Ladislav Csémy z Národního ústavu duševního zdraví, vyplývá, že přibližně 90 procentům účastníků akce se podaří její cíl naplnit.
Za alkoholické nápoje lidé v Česku podle nejnovějších dat Eurostatu – z roku 2023 – utratili 116,2 miliardy korun ročně. Loni to odhadem bylo 125 miliard korun, letos to bude zhruba 130 miliard, i kvůli inflaci. To je takřka 15 tisíc korun v přepočtu na dospělou osobu. Měsíčně jde tedy o přibližně 1250 korun na hlavu.
Akce Suchej únor se ovšem zúčastní spíše ti, jimž relativně více záleží na životosprávě, pročež jejich konzumace alkoholu je i bez Suchýho února podprůměrná. Jejich měsíční výdaje za alkohol činí průměrně zhruba 900 korun, nikoli 1250 korun.
Pokud tito lidé dodrží Suchej únor i letos, připraví prodejce alkoholu po celém Česku o takřka 700 milionů korun. To plyne z toho, že 1,08 milionu účastníků „Sucháče“, kteří akci úspěšně zvládnou, si tím pádem „odpustí“ výdaje za alkohol v průměru 900 korun, tedy dohromady za zhruba 970 milionů korun.
Navíc u deseti procent účastníků akce, kteří se do ní rozhodli zapojit, ale nakonec její cíl nenaplnili, lze na základě údajů z minulých ročníků předpokládat nulovou spotřebu alkoholu alespoň po část letošního února.
Pokud tito lidé utratili v průměru za alkohol zhruba poloviční částku, než jakou by utratili bez Suchýho února, jedná se o dalších více než 50 milionů korun ztráty pro prodejce alkoholu.
Podle zmíněné zprávy Alkofakta 2020 však část lidí drží Suchej únor i během března, dubna či května. Ještě v květnu se alkoholu nedotkne dvanáct procent účastníků akce, což odpovídá 205 tisícům osob.
Ještě více lidí zřejmě logicky vydrží alkohol nekonzumovat v březnu a dubnu. Takže tito lidé v souhrnu připraví prodejce alkoholu počínaje březnem až do konce letošního roku v souhrnu o dalších zhruba 650 milionů korun.
Sečteno, podtrženo, Suchej únor letos prodejce alkoholu připraví o bezmála 1,6 miliardy korun.
Se ztrátou musí počítat také stát, třeba proto, že vybere méně na spotřební dani z lihovin, piva či některých vín.
Radovat se z akce Suchej únor mohou třeba prodejci stále populárnějších domácích limonád a dalších nealkoholických nápojů. Těm tržby naopak díky ní rostou, neboť část konzumentů si místo alkoholického nápoje koupí právě nějaké nealko.