Andrej Babiš

Profimedia.cz

Vyhraje Babiš příští volby?

ANO je suverénním favoritem příštích voleb, jako už dlouho nikdo nebyl. Celá věc má však pár háčků…

Ladislav Mrklas

Ladislav Mrklas

politický komentátor

Počítejte s námi. 30, 30, 32, 31, 34; 16, 17, 16, 17, 16; 14, 14, 13, 13, 11. Přidejme u každého čísla „%“ a máme tu kvartální vývoj volebního modelu ANO, Pirátů a ODS za poslední rok a čtvrt. Není co řešit, chtělo by se zvolat. ANO roste, Piráti stagnují, ODS klesá.

K pochopení pocitu takřka nezvratného dalšího vítězství se ale vraťme o nějakých sedm osm let zpátky. Babiš přišel v situaci, kdy bylo zle. Ekonomicky i politicky. Pravicové vlády vedly zemi v situaci krize. Snažily se udržet vyrovnaný rozpočet i za cenu porušení kánonu, tedy nezvyšování daní. Konkrétně ODS vládla po roce 2006 dvakrát a ani jednou nedovládla do konce, protože se koalice pokaždé rozpadla.

Právě v této situaci přichází na scénu Babiš a jeho ANO. Přináší jednoduché poselství: „Postaráme se o vás, ukončíme krizi a zajistíme politickou stabilitu.“ A své sliby splní. Ne díky Babišovi, ale mimoděk, a často dokonce jemu navzdory krize opravdu odeznívá, ekonomika roste. Babiš si kupuje a koupí nejen značnou část důchodců, ale i další cílovky, na které minulé vlády opakovaně zapomínaly. 

V roce 2017 tento příběh o plnění slibů, který přetrhly zlotřilé staré politické strany, jimž kazil kšefty, využívá beze zbytku ke svému vítězství. Přes vládní angažmá zůstává protestním hlasem – razantní a jedinou alternativou. Rozdělením společnosti na „my“ (co makáme) a „oni“ (kteří nám to hatí) efektivně zjednodušuje rozhodování svých voličů. Zatímco ostatní strany a jejich voliči jsou roztříštění a vítězství mu zjednodušují. 

A přece to nemá ložené

I v odeznívající „pandemii“ Babiš mistrně odehrál roli ochránce životů. Toho, kdo se postará, když je třeba. Přesně to chtějí mnozí voliči slyšet. Achillova pata Babišovy voličské podpory ale spočívá v tom, že stojí jen na něm samém. Přesněji řečeno na jeho (sebe)prezentaci jako úspěšného podnikatele, který nemá na rozdíl od starých stran potřebu krást a altruisticky přichází změnit systém.

Ano, tato image přežila i koronavirus. Zatím přežila. Přežije ale i vystřízlivění a následnou kocovinu? Ty se totiž dostaví. A možná velmi brzy a pravděpodobně velmi hluboce. 

Co se s imagí vítěze stane, až opravdu propukne krize? Až bude jasné, že už není kde brát. Až budou opravdu krachovat nejen drobní živnostníci. Až bude mít více a více lidí hluboko do kapsy. Až skutečně klesne kupní síla. Až se potvrdí, že vládní programy jsou chimérou a míří jen k těm, kdo pomoc až tak zásadně nepotřebují. Až zmizí image země prakticky bez reálné nezaměstnanosti. Až budou podnikatelé a firmy vracet vládní kompenzace, protože někdo shledá, že je získali neoprávněně. A to se evidentně dít bude.

Rok a pět měsíců je dost dlouhá doba na to, aby se lidé začali ptát, kde je ta pomoc. Kdy bude líp? 

Krize navíc často přináší návrat k racionalitě. Už zase může jít více o chleba a méně o zábavu, respektive více o můj chleba než sousedovu zábavu. Na to doplatil ve volbách 2010, tedy v době krize, tehdejší jasný favorit – Jiří Paroubek. Ještě pár dní před volbami to vypadalo, že je vymalováno. Stačilo málo a Paroubek se poroučel. Nadobro. 

Přelétavost a volební „vítězství“ 

K tomu přidejme tři další ale. Prvním z nich je přelétavost voličů (neboli tzv. volatilita). Ta v Česku volby od voleb sílí. Češi začali masivně experimentovat v roce 2010. Tehdy ale hodně experimentovali s alternativami stávajících stran (TOP 09, SPOZ). Daleko větší odpich to vzalo o tři roky později, kdy se objevily ANO a Okamurův Úsvit, masivně volené voliči z odlišných částí politického spektra. Rok 2017 byl rekordem. Každý rekord však může být překonán. 

Největší dynamiku totiž česká politická scéna získává až pár měsíců (nebo i týdnů) před volbami. Kde byly někdejší VV v tomto čase před volbami 2010? Kde bylo ANO v tomto čase před volbami 2013? A kde ANO, Piráti nebo STAN v květnu 2016? A naopak, kde byla ČSSD v květnu 2009, 2012 nebo 2016?

A konečně, co to vlastně znamená vyhrát? Být první na pásce? Mít nejvíce hlasů a mandátů? Nebo vyhrát znamená mít společný – byť třeba negativní – zájem s potenciálními partnery do koalice, s nimiž mám většinu? Nakonec to totiž může být ne 34 – 16 – 11, ale třeba 29 – 15 – 15 a k tomu ještě 11 a 7 (nebo 7 – 7 – 5 – 5) a bůhví, co se pod každým z těch čísel bude vlastně skrývat.

Autor je politolog a prorektor vysoké školy CEVRO Institut.