Čistý zisk Volkswagenu loni klesl na 310 miliard korun

Čistý zisk Volkswagenu loni klesl na 310 miliard korun, Škoda Auto ale zvýšila provozní zisk na 57,5 miliardy korun

koláž Hrot24, Shutterstock.com, Canva

Automobilový průmysl

Čistý zisk Volkswagenu spadl o 31 procent, pomáhá mu Škodovka

Německému automobilovému koncernu Volkswagen loni klesl čistý zisk o 30,6 procenta na 12,39 miliardy eur (310 miliard Kč), provozní zisk se pak snížil o 15 procent na 19,1 miliardy eur. Za nižším provozním ziskem podle automobilky stojí zvýšení fixních nákladů. Výsledek zahrnuje také náklady na restrukturalizaci ve výši 2,6 miliardy eur.

čtk

Obrat se naopak o necelé jedno procento zvýšil a dosáhl 324,7 miliardy eur. V letošním roce plánuje skupina zvýšit tržby o pět procent. Dividenda se sníží o 30 procent na 6,36 eura na akcii, což je výraznější snížení, než se očekávalo.

Odbyt klesl o 3,5 procenta na devět milionů vozidel. Růst prodeje v Jižní Americe podle sdělení společnosti nevyrovnal pokles na čínském trhu. V Evropě a Severní Americe zůstal prodej na úrovních roku 2023.

Z jednotlivých značek Škoda Auto loni zvýšila provozní zisk na 2,3 miliardy eur (57,5 miliardy Kč) z předloňských 1,77 miliardy eur. Zisk podpořil vyšší prodej, příznivé složení prodávaných vozů a vývoj směnných kurzů. Škoda Auto zaměstnává zhruba 37 tisíc lidí a v České republice provozuje tři výrobní závody. Má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství.

Španělská divize Seat/Cupra prodala 637 tisíc vozů, což představuje nárůst z předloňských 602 tisíc aut. Zisk španělská automobilka zvýšila z 625 milionů na 633 milionů eur. Divize osobních vozů samotné značky VW zvýšila prodej meziročně z 3,016 milionu na 3,109 milionu kusů.

Zisk této divize potom klesl meziročně z 3,514 miliardy na 2,587 miliardy eur. Odbyt, tržby i zisk klesly divizi užitkových vozů VW. Ta loni vydělala 743 milionů eur, zatímco o rok dříve to bylo 869 milionů eur.

„Spotřebitelé v západní Evropě bojkotují elektroauta společnosti Tesla, což má za následek růst objednávek elektromobilů od Volkswagenu v západní Evropě meziročně o 88 procent. Automobilka se nicméně musí vyrovnat i s výzvami.

Jednou z největších výzev je případné znovuuvedení v platnost amerického cla na import z Mexika na automobilový průmysl, které bylo opět o měsíc odloženo,“ sdělil analytik XTB Tomáš Cverna. Volkswagen v Mexiku vyrábí právě pro americký trh.

Vedení společnosti se loni dostalo do sporu s německými odboráři o podobu úsporných opatření. Podle odborů IG Metall se na konci roku podařilo najít kompromis, na jehož základě nebudou v Německu uzavřeny žádné továrny a do konce roku 2030 se nebude ani propouštět z organizačních důvodů. Koncern přesto hodlá v příštích šesti letech zrušit v Německu přes 35 tisíc pracovních míst.