Americké ministerstvo spravedlnosti prověřuje, zda komentáře Elona Muska, generálního ředitele automobilky Tesla, k plně samořídící technologii (FSD), již jeho firma využívá, představují podvod s cennými papíry. Vyšetřovatelé zkoumají, zda Tesla neuvedla spotřebitele ohledně této technologie v omyl a zároveň tím neklamala investory, uvádí agentura Reuters. USA také vyšetřují, zda nedávná smrtelná nehoda vozu Tesla souvisela s tímto režimem samořízení. Akcie Tesly ve středu po první zprávě agentury Reuters klesly o téměř tři procenta.
Tesla má lhůtu na zodpovězení otázek ohledně stažení autopilota - jinak jí hrozí pokuta až 135 milionů dolarů. Firma na webu uvádí (ač drobným písmem), že technologie zcela samořídící není a řidičova intervence zůstává nezbytná. Instrukce ke starší verzi této technologie dokonce trvaly na tom, aby řidiči drželi ruce na volantu. Musk přesto opakovaně naznačil, že elektromobily jeho firmy se mohou řídit samy. Ani současná verze technologie asistence řidiče však plně autonomní není.
Objemná dokumentace
Ministerstvo spravedlnosti začalo Teslu poprvé prověřovat kvůli jejím tvrzením o autonomním řízení v říjnu 2022. Společnost Tesla v lednu 2023 informovala investory, že ji ministerstvo požádalo o informace týkající se systémů FSD a Autopilot. Podle agentury Reuters je vyšetřování stále v počáteční fázi, mimo jiné kvůli „objemné“ dokumentaci, které Tesla poskytla.
Musk je v čele Tesly již přes deset let velkým propagátorem technologie autonomního řízení. Je však známo, že své sliby nedokáže vždy splnit v očekávaném rozsahu a termínu.
Musk sám sebe označil za „chlapce, který by pro FSD plakal“. Když v říjnu 2022 zveřejňoval hospodářské výsledky firmy, slíbil, že modernizace technologie „umožní spotřebitelům cestovat do práce, k přátelům, domů či na nákup, aniž by se dotkli volantu“. Na onu modernizaci stále čekáme.
Musk v průběhu let tak často prohlašoval, že Tesla je na pokraji dosažení plné samořídící schopnosti, že je těžké mu to nyní uvěřit. Nejen to; je dokonce těžké pochopit, co je v tuto chvíli jeho skutečným cílem.
Původní slib Tesly zněl zcela jasně: každý vůz prodaný od roku 2016 bude v budoucnu prostřednictvím aktualizací softwaru schopen řídit zcela sám na úrovni bezpečnější než člověk. Občas se Musk zmiňoval o autonomii „úrovně pátého stupně podle mezinárodních standardů SAE“. Říkal, že řidič bude moci jít spát, zatímco auto jede, kam je třeba.
Od doby, kdy Tesla zveřejnila beta verzi systému FSD, začaly tyto dříve jasné cíle nabírat na vágnosti. V souvislosti s FSD Beta začala firma používat termíny jako „kompletní funkce“ a „schopnost řídit na úrovni bezpečnější než člověk“. Už méně jasné však bylo, jak Tesla plánuje dostat FSD z beta verze do podoby produktu, který může být skutečně užitečný, například pro robotické taxislužby.
Musk brzdí a mlží
Vypadá to, že Tesla zmírnila své vyjadřování poté, co několikrát nesplnila svůj cíl a časový plán, a Musk přestal dávat jasné časové předpovědi. V posledních několika měsících několikrát zmínil, že věří, že Tesla dosáhne plné autonomie do konce roku - i když zůstával nejasný ohledně toho, v jaké podobě to bude.
V roce 2020 Musk sdělil obecenstvu v Šanghaji, že si je i nadále jistý, že Tesla v roce 2024 dosáhne základní funkčnosti pro pátou úroveň autonomie, čímž odkazoval na hodnocení autonomie podle mezinárodních standardů SAE. Rok 2024 je však skoro v polovině a technologie Tesly je stále pouze na úrovni 2.
V roce 2016 proslula Tesla videoklipem, v němž kdosi neidentifikovaný tvrdí: „Osoba na místě řidiče je tam pouze z právních důvodů. Nic nedělá. Auto se řídí samo.“ Je samozřejmě možné, že to pronesl robot a žádná lidská bytost za to neodpovídá.
Podobné komentáře otevřely cestu k více než desítce žalob na Teslu kvůli této technologii. Žaloby vinily firmu z klamání zákazníků a z nabádání řidičů ke snížení pozornosti při sledování provozu. Tvrzení Tesly o její technologii vyšetřuje také Komise pro cenné papíry, uvádí agentura Reuters.
Teslu obvinilo z klamavé reklamy kalifornské ministerstvo motorových vozidel a úřad státního návladního jej vyšetřuje kvůli podvodným marketingovým praktikám. Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) dává systém Autopilot do souvislosti s více než 200 nehodami a 29 úmrtími. Zahájil více než 50 zvláštních vyšetřování nehod vozidel Tesla, o nichž se předpokládá, že souvisejí se systémem Autopilot.
Úřad NHTSA dal Tesle lhůtu do 1. července, aby odpověděla na otázky související s prosincovým stažením více než dvou milionů elektromobilů kvůli problému se softwarem Autopilot. V prosinci automobilka uvedla, že ovládací prvky systému Autopilot „nemusí být dostatečné k tomu, aby zabránily nesprávnému použití řidičem“, a mohly by zvýšit riziko nehody.