Soumrak tradičních sociálních sítí? Openvibe mění pravidla hry, uživatelům vrací digitální svobodu
Startup Openvibe přináší revoluci do světa sociálních sítí. Jeho aplikace propojuje otevřené platformy nové generace jako Bluesky či Mastodon do jednoho rozhraní. „Sociální sítě přestaly být otevřené. Není divu, že se lidé cítí frustrovaní a hledají útočiště na nových sítích, které jsou podstatně svobodnější,“ říká jeho zakladatel Matěj Švancer. Potenciál projektu potvrzuje i zájem investorů, kteří firmě poslali 800 tisíc dolarů.
Startup Openvibe stojí za inovativní mobilní aplikací, která prostřednictvím jednoho rozhraní propojuje novou svobodnou generaci sociálních sítí, jako je Mastodon, Bluesky, Nostr či Threads. Nyní získal investici ve výši 800 tisíc dolarů (přes 19 milionů korun).
Investiční kolo vedl fond Czech Founders VC, do startupu investoval také deep techový fond Tensor Ventures a Jan Široký, bývalý CTO ve společnosti Mews.
Do nadějné technologie startupu vedle fondů nestandardně investovala také společnost Automattic, americká miliardová firma stojící za značkami WordPress.com nebo Tumblr.
Uživatelé tradičních sociálních sítí pod zámkem
„Na poli sociálních sítí momentálně sledujeme mimořádně dynamický vývoj. TikTok čelí ve Spojených státech existenčním potížím, po koupi sítě X Elonem Muskem došlo k výraznému odlivu uživatelů, politici stupňují tlak na sociální platformy a vzdělaní či mladí lidé se čím dál častěji přesouvají na alternativní sítě,“ shrnuje vyhrocenou situaci v tomto odvětví zakladatel a CEO Openvibe Matěj Švancer.
„Sociální sítě přestaly být otevřené. Na rozdíl od e-mailu nelze jednoduše komunikovat s uživateli jiného provozovatele (např. Seznam, Gmail). Lidé jsou v konkrétní síti prakticky uzamčeni. Není proto divu, že se cítí frustrovaní a hledají útočiště na sítích nové generace, které jsou podstatně otevřenější a svobodnější.
Jak už je u nových technologií zvykem, prvními uživateli bývají často specifické skupiny lidí — IT specialisté, vědci či novináři. V minulosti se pak k této skupině postupně přidávala i široká veřejnost,“ dodává.
Právě na zmíněné migrující uživatele cílí startup Openvibe, který nabízí multi přístup do nových generací sociálních sítí přes jedno bezpečné mobilní rozhraní.
„Problém nespokojených a migrujících uživatelů sociálních sítí je nyní palčivý především v USA, kde odešlo z tradičních sociálních sítí přes 100 milionů uživatelů na sociální sítě nové generace, jako je Mastodon, Bluesky, Nostr či Threads.
Konkrétně síť Bluesky podle Techcrunch překonala hranici 20 milionů uživatelů v roce 2024 a noví stále přicházejí. Tento trend se pravděpodobně velmi brzy projeví i na dalších kontinentech,“ říká Matěj Švancer.
Na Islandu? Hned jsem tam!
To, že startup Openvibe míří do černého, potvrzuje i výčet investorů, kteří se zúčastnili současného investičního kola. To vedl fond Czech Founders VC, připojil se deeptechový fond Tensor Ventures a Jan Široký, bývalý CTO ve společnosti Mews.
Co je ale neobvyklé na tomto investičním kole, je účast společnosti Automattic. Ta vlastní například projekty Tumblr nebo WordPress.com, tedy platformu, na níž běží více než 40 procent všech webových stránek na internetu.
Zajímavý příběh se pojí i ke způsobu, jakým Openvibe investici od Automattic dojednal. „Nejprve jsem kontaktoval jejich investiční tým standardní cestou. Konverzace ale skončila na tom, že jsme pro ně zatím příliš malí a že se spojíme později.
O zapojení Automattic jsem ale opravdu stál, a když jsem zjistil, že jejich CEO a zakladatel Matt Mullenweg bude druhý den na Islandu na ‚meet-and-greet‘ akci, koupil jsem si okamžitě letenku a setkal se s ním osobně, i když o mně předtím nikdy neslyšel. Investici jsme nakonec domluvili,“ popisuje neobvyklý manévr s úspěšným koncem Švancer.
„Zájem investorů potvrdil velký potenciál našeho projektu. Dostali jsme nabídky na téměř dvojnásobnou částku a několik investorů jsme bohužel museli odmítnout. Nakonec jsme se shodli, že právě tato částka a skladba investorů dává pro náš dlouhodobý růst největší smysl,“ popisuje přemýšlení k investici Matěj Švancer.
Peníze půjdou na rychlejší vývoj i na vývojáře
Řešení od Openvibe bylo vyvinuto na základě předchozích aplikací Tweetoshi a Plebstr. Nově získané prostředky umožní Openvibe zrychlit vývoj produktu, rozšířit uživatelskou základnu a rozvíjet další integrace s nastupujícími sociálními platformami a také globální rozvoj značky. Aktuálně firma v Česku hledá do čtyřčlenného týmu další Flutter vývojáře, kteří jí pomohou plán naplnit.
„V Czech Founders VC pevně věříme v poslání Openvibe, které uživatelům přináší otevřenější a inkluzivnější pojetí sociálních médií,“ říká Ivan Kristel, co-founder and General Partner v Czech Founders VC.
„V dnešní době, kdy se mnoho lidí cítí odcizeně nebo manipulováno současným stavem sociálních sítí, je přístup Openvibe klíčový. Prioritizací uživatelské kontroly, podpory opravdových interakcí a vyhýbáním se nedostatkům centralizovaných platforem má Openvibe potenciál redefinovat způsob, jakým lidé komunikují. Věříme, že právě teď je nejlepší chvíle pro platformu, která klade důraz na svobodu volby uživatele a opravdovou komunitu,“ dodává.
Zuckerberg versus Bluesky: Kdo ovládne budoucnost sociálních sítí?
Do Openvibe investuje i deeptechový fond Tensor Ventures, který umožňuje investice například do unikátních kvantových technologií, biotechnologií, bezpečnostních technologií, softwaru 2.0 nebo technologií v oblasti energetiky a klimatu.
„Openvibe je jednoduše gamechanger, který pochopil, jak velká je frustrace miliard uživatelů tradičních sociálních sítí po celém světě, a nabídl jim díky odladěné technologii moderní prostor, kde mohou volně dýchat, říká Jan Faflík z Tensor Ventures, který za tento deep tech fond vedl investici.
Z Automattic od Jakea McNamary zaznělo: „Jsme nadšeni, že můžeme podpořit Matěje a tým Openvibe v jejich úsilí přinést uživatelům po celém světě otevřenější, inkluzivnější a inovativnější sociální mediální zážitek.“
„Myšlenky otevřeného sociálního webu ve mě silně rezonují. Openvibe zpřístupňuje tuto technologii běžným uživatelům a umožňuje jim se propojit napříč sítěmi. Zároveň vrací kontrolu nad obsahem zpět do rukou lidí – bez využívání uživatelů jako produktu, například prostřednictvím reklam. Okamžitě jsem se stal aktivním uživatelem aplikace a nemohu se dočkat nových funkcí, které tato investice urychlí,“ připojuje se Jan Široký, andělský investor a bývalý CTO Mews