Válka mezi teroristickým hnutím Hamás a Izraelem vyvolává bojkot západních prodejních řetězců napříč Blízkým východem, informuje zpravodajský portál Bloomberg. Obyvatelé Egypta, Kuvajtu nebo Pákistánu protestují například proti kavárenskému gigantu Starbucks.
Fastfoodový řetězec McDonald’s krátce po teroristickém útoku 7. října rozdal přes tisíc balíčků s jídlem příslušníkům izraelských bojových sil.
Na to reagovaly blízkovýchodní země, které nesouhlasí s izraelskou invazí v Pásmu Gazy. Jejich obyvatelé po sociálních sítích i různými dalšími kanály začali šířit výzvu k bojkotu značky a zároveň jej i uskutečňovat. McDonald’s provozuje po celém světě přes čtyřicet tisíc restaurací, z toho je pět procent fastfoodů právě na Blízkém východě.
Americká centrála se od věci distancovala a prohlásila, že restaurace v každé zemi spadají pod správu lokální firmy, a nejde tedy o oficiální stanovisko McDonald’s, píše server Bloomberg. V McDonald’s dochází především k bojkotu restaurací, kde se stravují prakticky pouze dělníci či turisté.
Výrazný finanční propad kromě fastfoodů zaznamenal i kavárenský gigant Starbucks, jenž čelí také vandalismu a dalším útokům. Silné kavárenské odbory nedávno zveřejnily na svých zaměstnaneckých sociálních sítích heslo „Solidarita s Palestinou“. Prohlášení odborů, které mají ve společnosti Starbucks od roku 2021 silné slovo, způsobilo značné rozčilení a hněv ze strany zákazníků.
V případě Starbucksu tedy nejde o činy firmy, ale spíše o tvrzení a prohlášení zaměstnaneckých odborů. Studentka masové komunikace Nayera Ahmedová, která navštěvuje egyptskou univerzitu v Káhiře, uvedla, že s přáteli chodili do kaváren Starbucks takřka pořád. „Teď je to ostuda, když vás tam někdo uvidí. Jedná se o to nejmenší, co můžeme udělat. Proč bychom měli nakupovat u těchto západních společností?“ řekla Ahmedová pro Bloomberg.
Problémy se vrší také u populární zmrzlinářské firmy Ben & Jerry’s, která už od roku 2021 neprodává své produkty v palestinských oblastech, jež okupuje Izrael. Firma tehdy uvedla, že Izrael hrubě porušuje lidská práva a činnost židovského státu se neslučuje s hodnotami společnosti.
Podobně to mají i další nadnárodní firmy ze Západu. Tržby klesají také limonádovnám Coca-Cola a Pepsi, které zaznamenávají pokles prodejů a strmý pád akcií i na saúdskoarabské burze. Americana Restaurants International, provozovatel fastfoodových franšíz, jako je KFC, Pizza Hut nebo Hardee’s, na Blízkém východě, informoval, že během prvních měsíců války v Izraeli zaznamenal pokles akcií o 27 procent.
Profesor blízkovýchodní politiky na London School of Economics Fawaz Gerges pro portál Bloomberg řekl, že aktuální intenzivní bojkot západních produktů vedou především mladí lidé. „Ať už jde o McDonald’s, nebo Starbucks, zatím jim to škodí,“ doplnil Gerges. Dodal, že právě mladí lidé nejvíce utrácejí a také si uvědomují, co se děje, a sami jsou velmi aktivní a angažovaní. „Oni vědí a velmi silně vnímají, že Washington upřednostňuje a podporuje Izrael.“
Gerges také doplnil, že mladí lidé na Blízkém východě vnímají nadnárodní obchodní giganty jako zástupce USA. „Myslí si, že Spojené státy jsou do války v Izraeli také zapletené. Proto ředitele společností, jako je McDonald’s nebo Coca-Cola, berou jako součást tohoto amerického impéria. Obchodního, finančního či měkké síly,“ dodal profesor.