Stále mám podniku co dát, říká odcházející šéf České pošty Knap
Manažer Roman Knap má na konci září po čtyřech letech opustit ředitelské křeslo České pošty. Ministr vnitra Vít Rakušan ale zatím nástupce nehledá.
šéfreportér
Letos sedmačtyřicetiletý Knap do čela pošty přicházel v roce 2018 jako manažerská korporátní hvězda bez jakékoli pošťácké minulosti. Dlouholetý šéf technologické společnosti SAP pro Česko a Slovensko a dříve též manažer v Oraclu či KPMG vzešel z výběrového řízení, které organizoval tehdejší ministr vnitra Lubomír Metnar.
Knap tak byl od začátku logicky oblíbencem Andreje Babiše a jeho politické kliky. Ačkoli se hospodářská situace České pošty každým rokem zhoršovala, Knapovi pověst úspěšného reformátora státního molochu vydržela i za ministrování sociálního demokrata Jana Hamáčka.
U současného ministra vnitra Víta Rakušana už ale příliš sympatií nezískal. Rakušan od začátku roku naznačoval, že v čele státního podniku chystá změny. Poslední kapkou byla Knapova schůzka se stíhaným lobbistou Michalem Redlem. V červnu tak ministr oznámil, že Knap v čele České pošty skončí do konce září. Sám generální ředitel pošty od začátku popírá, že by se zlínským kontroverzním podnikatelem měl nějaké styky, a dění kolem svého odvolání označil za politickou hru.
Redakce Hrotu se Romana Knapa na detaily jeho odchodu ptala v rámci krátkého e-mailového rozhovoru.
To je otázka na zakladatele České pošty, ministerstvo vnitra. Svoji funkci jsem připraven vykonávat do doby uvedení řádného nástupce.
Z mého pohledu mám České poště stále co dát a pošta mně. Mám jasnou vizi, kam poštu směrovat, a chci ji představit a realizovat. Na druhou stranu existují v byznysu i jiné výzvy, než je Česká pošta. Zatím nejsem definitivně rozhodnut.
Podpora zaměstnanců je pro mě důležitá. Nejen pracovně, ale i lidsky. Dostávám maily a další zprávy od manažerů i řadových zaměstnanců, že by mě rádi viděli pokračovat. To potěší. Stejně tak hlas zástupců zaměstnanců, kteří jsou přirozeně většinou v opozici vůči vedení firmy.
Podařila se celá řada věcí, které na poště prostě chyběly. Placení kartou na každé pobočce, objednávání klientů na přesný čas na pobočku, aby nemuseli čekat na vyřízení svých poštovních záležitostí. Zavedení nejúspěšnější značky České pošty – Balíkovny. Změna ve spolupráci s ČSOB, navyšování mezd, během covidových lockdownů jsme stále fungovali, nezavřeli jsme provoz jako jiní. Byť jsme snad jako jediní nedostali státní kompenzaci na dodatečné náklady ve výši 750 milionů korun. Evropská komise potvrdila, že máme nárok na úhradu nákladů na poskytování univerzální služby od roku 2018, a to ve výši 7,5 miliardy korun.
Ano, byť konkurence vyhlašovala, jak se s poštou utkají. Těch úspěchů je celá řada. Naopak teď jsme ve fázi přípravy transformace České pošty na firmu, která na trhu obstojí i v budoucnu. A to není práce na dny nebo týdny. Dále se celá pošta musí připravit na příchod zákona DEPO, kdy přes dva miliony „ičařů“ dostanou automaticky zřízenou datovou schránku a pošta přijde o více než dvě miliardy korun výnosů.
Projekt pokračuje kalkulacemi a posuzováním ÚOHS. Stále platí, že buď se ukáže, že pro poštu výhodný je, nebo není. Podle toho se pak podnik zařídí.
Roman Knap (47)Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, obor podniková ekonomika.Začínal na obchodních pozicích ve společnostech Oracle a KPMG Consulting.Od roku 2008 pracoval pro společnost SAP, od roku 2014 byl jejím šéfem pro Česko.V roce 2018 vyhrál výběrové řízení na šéfa České pošty.