Hrot24.cz
Pro české halušky do Polska

Shutterstock.com

Pro české halušky do Polska

Polská síť německého diskontního řetězce Aldi připravila pro své zákazníky minulý týden pozoruhodnou promoční akci

Jan Brož

Jan Brož

redaktor

V rámci „tygodnia czeskiego“ mohli tamní spotřebitelé nakoupit české speciality za výhodné ceny. Gurmán patriot by se ale nejspíš zhrozil a oponoval by, že nabízené produkty mají v mnoha případech s Českem málo společného a tuzemskou gastronomii absolutně nereprezentují.

Je pravda, že třeba v případě „českého rohlíku“ v podobě listového pečiva plněného nugátem se Aldi opravdu moc netrefilo. Polští spotřebitelé mohli ochutnat také třeba debrecínskou pečeni z Kosteleckých uzenin, medovníky od Marlenky nebo „české“ brynzové halušky, na jejichž obalu se uvádí, že brynza je slovenská.

S odstupem a chladnou hlavou je však třeba si přiznat, že Aldi ve většině případů odhadlo stravovací návyky Čechů poměrně správně a nabídlo to, co skutečně jíme, a ne to, co si myslíme, že jíme.

Otázka je, zda skutečným cílem akce bylo seznámit Poláky s českými potravinami. S rostoucími cenami potravin nabývá přeshraniční nákupní turistika opět na popularitě, což si nejspíš uvědomuje i Aldi. S výjimkou „rohlíku“ byla většina nabízených produktů levnějších než v Česku.

Za všechny uveďme příklad piva Pilsner Urquell za 4,99 zlotého, tedy asi 26,50 koruny. V Česku se prémiová značka prodává obvykle za 28,90. Německé řetězce se přitom s touhou Čechů po levnějších potravinách už dávno naučily pracovat a slevové akce cílily přímo přes hranice. Polsko je nyní evidentně následuje.

Pro české prodejce, potravináře, zemědělce, státní kasu a vlastně celou ekonomiku to není dobrá zpráva. Čechům cestujícím za levnou plzní do Polska se však lze divit jen stěží.