Příští stanice: Praha. Slovenský e-shop Eyerim chce změnit svět optik
V odvětví optik je prý tím samým, jako je Uber v taxislužbě nebo Booking v ubytování. Slovenský Eyerim, který funguje jako on-line optika, teď chce dobýt Prahu. Podle něj se totiž klasické optiky zasekly v devadesátkách.
redaktor
Poznali se během práce pro e-shop Lazada, který působí v jihovýchodní Asii. A hned si padli do noty – nejen společným zájmem o skupinu Pink Floyd, ale i touhou nastartovat vlastní podnikání. Zpět na Slovensku tak Martin Zahuranec a Yassaman Omidbakhsh, která má íránské kořeny, založili projekt, který má změnit způsob, jakým si lidé nakupují brýle nebo kontaktní čočky.
Teď e-shop Eyerim, který už expandoval do 11 dalších zemí včetně Česka, míří do Prahy. Zde má vzniknout jeho první zahraniční kamenná prodejna. „Dnes už jsme plnohodnotnou on-line optikou. Měníme tak celé odvětví, do kterého přinášíme i inovativní technologie, jako je například skenování čoček nebo rozšířená realita,“ popisuje Omidbakhsh.
Podle zakladatelů Eyerimu jsou totiž optiky zaseklé v devadesátých letech. „Tomuto odvětví chybí moderní technologie, demokratická cenotvorba a především transparentnost,“ říká Zahuranec. Slovenský e-shop proto sází na to, že své zboží nabízí přímo a bez prostředníků, kterými jsou právě klasické optiky.
Firma tak slibuje, že u ní si lze dioptrické nakoupit levněji, rychleji a jednodušeji než u konkurence. „Umožňujeme dodání už do týdne, což je v tradičních optikách téměř nemožné,“ tvrdí Omidbakhsh.
První investici získali Slováci ještě v době, kdy byl jejich projekt teprve na papíře. Za osm let své existence pak nabrali více než pět milionů eur, a to od různých investorů. Mezi ně patří například slovenské Neulogy Ventures a Eterus Capital, finský 3TS Capital Partners nebo polský Inovo Ventures Partner.
Od té doby se Eyerim stal jedním z nejrychleji rostoucích prodejců brýlí ve střední a východní Evropě. Loni firma dosáhla tržeb ve výši 340 milionů korun, čímž vyrostla o 30 procent. Zároveň se prý konečně dostala do zisku.
Loni e-shop otevřel svou první kamennou pobočku v Bratislavě, po Praze pak plánuje expanzi i do dalších evropských metropolí. „Bratislava po všech stránkách překonává naše nejdivočejší očekávání. Například rezervační kalendář na nabízené služby měření zraku je neustále plný. Vše, co jsme se naučili, nyní zúročíme a ještě výrazně posuneme v Praze. Ani tam se ale neplánujeme zastavit,“ dodává Zahuranec.