Jan Němec

Piráti a trafikanti

Zatímco vůči politickým trafikám na centrální úrovni se Piráti vymezují, u méně viditelných městských nebo krajských firem si je bez výčitek rozdělují.

Jan Němec

Jan Němec

redaktor

Zrušení nebo alespoň omezení politických trafik patřilo mezi hlavní trumfy Pirátské strany. Kvůli tomu, aby funkce v představenstvech a dozorčích radách státních a polostátních firem nedostávali zasloužilí straníci, ale především odborníci, Piráti vymysleli a prosadili nominační zákon.

O to pozoruhodnější je jejich přístup k trafikám na nižších úrovních. Na přetřes se dostal minulý týden, kdy sociálními sítěmi proběhla informace o hledání členů představenstva krajské firmy Nemocnice Olomouckého kraje. V podmínkách výběrového řízení na pirátském fóru stojí, že vhodný kandidát musí být nejen odborně vybavený. Navíc musí prokázat znalost politického programu koalice Pirátů a Starostů a souznít s ním. V celkovém hodnocení má tato uvědomělost váhu 15 procent.

Nejde přitom zdaleka o ojedinělý případ. Na stejné webové stránce visí i další „výběrka“ – namátkou třeba do dozorčích rad firem Údržba silnic Karlovarského kraje a Karlovarské krajské nemocnice nebo podniku SP Černý Most. A opět mají jedno společné: kandidát musí znát a ctít program Pirátů. Případně dostat od členů strany doporučení.

Šéfpirát Ivan Bartoš se brání, že nejde o nic neobvyklého. Prostě jen výběrové řízení na politického nominanta, na kterého mají nárok i ostatní partaje z vedení samospráv.

Těžko to nazvat jinak než pokrytectvím. Zatímco vůči politickým trafikám na centrální úrovni se Piráti vymezují, u méně viditelných městských nebo krajských firem si je bez výčitek rozdělují. A pokud nemají vlastní kádry, vypíšou výběrové řízení: Hledá se trafikant. Zn.: Pirátské smýšlení podmínkou.

Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot.