Indonésie vydělává miliardy na niklu. Za cenu zničených ostrovů a dětských vyrážek

Indonésie vydělává miliardy na niklu. Za cenu zničených ostrovů a dětských vyrážek

Hrot24, vygenerováno v Midjourney

Niklová horečka

Indonésie vydělává miliardy na niklu. Za cenu zničených ostrovů a dětských vyrážek

Když se řekne Indonésie, většina z nás si představí koktejl exotiky: pláže Bali, džungle Sumatry nebo vulkány Jávy. Málokdo ale tuší, že tahle země drží i jedno pochybné prvenství – je největším producentem niklu na světě. Ročně za něj inkasuje 6,8 miliardy dolarů. Jenže tahle surovina, klíčová pro výrobu baterií elektromobilů, zanechává za sebou spoušť: od dětských ekzémů po mrtvé korály.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Proč Tesla potřebuje indonéské ostrovy

Nikl je alfou a omegou zelené revoluce. Bez něj by baterie elektrických aut měly poloviční výdrž. „Jeho slitiny zvyšují energetickou hustotu, což dělá z lithium-iontových článků ideální řešení,“ vysvětluje Ellie Kemp z Climate Changes News. Právě proto Indonésie, která vlastní 22 % světových zásob, těží jako o život. Třeba na ostrově Kabaena v provincii Jihovýchodní Sulawesi už mají povolení k těžbě na 75 % území.

Jenže cena je děsivá. Místní organizace Satya Bumi letos v lednu popsala, jak dříve křišťálové vody kolem Kabaeny zešedly. „Ubylo ryb, děti mají kožní infekce a místní komunity přicházejí o obživu,“ cituje zprávu environmentalista Victor Nikijuluw z Konservasi Indonesia. Nehledě na to, že dvě třetiny z 920 000 hektarů niklových dolů leží pod lesními porosty – těžba tu způsobila největší odlesnění v historii regionu.

Když korály dusí „niklové tsunami“

Největší ekologická časovaná bomba ale tiká u rajských ostrovů Raja Ampat. Tady, v srdci tzv. korálového trojúhelníku, žije 75 % všech druhů korálů planety a 1600 druhů ryb. Jenže proudy odnášejí sediment z dolů na pobřeží. „Ten udusí korály, vyžene živočichy a zničí biodiverzitu, na které závisí místní i turismus,“ varuje Timer Manurung, ředitel organizace Auriga Nusantara. Podle jeho týmu už sedimenty zničily desítky hektarů mořského dna.

Indonéská vláda sice loni v listopadu slíbila prověrku těžařských firem. Tri Winarno z ministerstva energetiky pro Reuters uvedl: „Přezkoumáme, jestli společnosti dodržují environmentální pravidla, a upravíme těžební kvóty.“ Zároveň ale přiznal, že konkrétní plány na ochranu niklových rezerv i přírody zatím neexistují.

Zelená energie vs. zelené ostrovy

Paradox je zjevný: kov pro „čistá“ auta likviduje jedinečné ekosystémy. A zatímco Evropa tleská růstu prodejů elektromobilů, rybáři z Kabaeny řeší, jak nakrmit rodiny. Jak říká Nikijuluw: „Indonésie platí svou daň za globální snahy o dekarbonizaci. Jenže kdo zaplatí jí?“